Monday, May 25, 2009

NASI AIR

Nasi air = bubur....mesti korang tak penah dengarkan...org kampung aku panggil juadah ni nasi air...dia bubur biasa cuma campuran yg lain tu lain macam sikit....biasa nya byk dijual dipasar malam...
Siang td kat tempat keje aku asyik duk teringat aje kat nasi air ni...balik aje aku terus ler mereka reka nya..hehe kebetulan sume bahan2 nya ada so ta da masalah!!

1. Mula2 skali aku masak bubur la sepiok...masak sampai nasi benar2 hancur...tak mo pekat sangat...tak mo masuk apa2...tp garam n aji seman masuk la sikit...garam tak mo byk2 sgt nanti jadi air laut pulak...pastu aku mesinkan cili api dengan air suam....
2. aku racik halus daun bawang n daun sup...
3. aku goreng ikan masin...kena goreng garing baru walla...
4. aku goreng bilis jugak....
5. bila bubur dah masak...letak lam mangkuk hayun...masukkan daun bawang+daun sup..cili api mesin td...yg ni aku masuk lebih sikit...pasal aku kan suka pedas sampai melecur mulut...hancurkan/patahkan ikan masin...masukkan bilis...pastu aku perah 3 biji limau...aku suka nasi air aku ni masam sikit...baru 'kick'...
6. pastu aku gaul ler.....
7. gaul lagi...biar diaorg mesra alam...
8. pastu sedia utk di mamam...
9. aku telah berjaya menghabiskannya 2 mangkuk hayun...sungguh kenyang sekali....

Bila kenyang "MUKA ADA SENYUM!!!!!!"
Ciaow....

9 comments:

T.u.Y.a said...

walaweeeeeiiiiiiiiii...
sodap bai..
Tuya 1st time dengar eri la panggil ini makanan nasi air..
memula mcm jakun tahap cipan gak..
benda la nasi air..pastu bile dah kena disekolahkan ngan eri,baru tau..bubur nasik rupenya..
kenyang x hingat eh sampai 2 mangkok hayun cap gajah kak sue makan eh?..tu tggal muka je nampak,badan kepala sume dah di awangan..heheheheeh..

Yunus Badawi said...

Aku mula2 dikenalkan dgn nasi air ni oleh kawan aku yg kerja di Kuantan lebih kurang 10 tahun dulu.
Awak terer masak nasi lauk rupanya. Tak nak ke jemput aku lain kali?

peridot sepi said...

nasi air=bubur, org t'ggnu pggl nasi air, maksudnya bubur la tu... kalo kat melaka kurang la org pggl nasi air ni...

E-Marlin said...

nasi air tu sama je dgn bubur nasi....tapi kat ganu ni nasi air diorang x hancur sgt, saya x pnah mkn pun...tgk je ...hehehe...

suhaila-ab said...

tuya : huh penangan nasik air...sampai pagi makan lagi..hehe

pak yunus : tu 10 tawon lepas igt lagi ke rasanya?...hehe..meh ler datang umh...tak pun resepi dah ada boley maam masakkan...

peridot sepi : kat melaka panggil bubur la..pasar malam jual 2 henggit tp taruk kicap..

e-marlin...: yep..nasi dia tak hancur sgt tp kalau hancur lagi best sebenarnya..org wat jual mmg buat tak sungguh2...

Dee said...

sedap tu..aiseh..kena buat ni..hihihi..

suhaila-ab said...

dee : jangan makan banyak2 nanti ko jadi tembam..

Anie said...

nampak sungguh menyelerakan....tetiba teringgin lak..mcm nak buat je ptg nih

suhaila-ab said...

ANIE: anie...buat jgn tak buat.....nanti tepek kat blog...aku verify hehehhe