Tuesday, July 7, 2009

MEMBEBEL KE??

Gambar Hiasan
Apa makna membebel?...bercakap tanpa isi atau ada isi? Percakapan apa yg dikatakan membebel? apakah kategori membebel? adakah bercakap tanpa henti itu namanya membebel? kalau cikgu tu adakah diaorg sume membebel? siapa yg selalu membebel??...boleh korang tolong aku sikit dalam hal ni?
Entry kali ni tak boleh panjang2....tu aku bg soklan2 je...pasalnya berukban aku ni mmg nak mampusss....nak tulis entry pendek ni pun dekat 8 kali disconnect macam setan perangainya...
Sambungan entry...8.00pm..
terima kasih sume 8 yg pertama yg peromen tuh..kerana beri penerangan kecuali rizz...asyik nampak barang makan jek...n cybermummy...gambo tu penyeri entry jeeee.......
Aku bukan apa...pasalnya aku agak kompius....adakah dialog gini satu bebelan?
Dialog 1
Minah : dah nak maghrib ni tolong la angkat kain kat luar tu...saya ni nak masak lagi...nak tutup tingkap lagi....awak ni tak boleh tolong saya ke?
Laki Minah : awak ni diam la membebel je..saya tau la...
Dialog 2
Minah : cuba awak jangan sepahkan bilik ni..saya baru aje kemas...penat pun lom ilang lagi...ni awak sepahkan lagi..
Laki Minah : mana ada..awak kalau tak membebel 1 hari boleh mati ke?
Dialog 3
Mak minah : minah ooo minah...bangun la minah oiii...dah tghr ni...ko ni kalau tak bangun tghri tak boleh ke....cuba ko tgk anak keling sebelah umh tu...pagi2 dah tolong mak dia sapu laman tuh...cuba ko ni jadi macam anak keling sebelah tu...tolong mak dia buat keje umh..tak la aku ni penat nak nguruskan sorg2..igtkan ada anak dara boleh tolong..langsung tak leh harap...tak penah la nak buat hati aku ni senang......$$#%^&**((&%#@.......
Minah : gulppp....(telan air liur basi)
Dialog 4
Minah : awak ni baru aje balik umh....dah nak kuar lagi..awak ni nak jumpa sape..duduk ler umh ni...bawak main2 ngan anak2...
Laki minah : saya ada hal ngan kawan2 saya..tu pun awak nak membebel...
So mana 1 kategori membebel?
Ciaow..

12 comments:

T.u.Y.a said...

membebel tu percakapan yang mengikut emosi kot bile x puas hati ngan sumting..macam Tuya selalu bebel kat sekolah..ade je modal topic nak bebel kat budak2 nih..

kkdg kalau x bebel x best..lapar je rasa mcm x makan nasik..heheheh

ninie said...

aku mmg suka membebel kat laki aku kat anak aku..hehehehhe..

rizz said...

cedapnyaa!

que_zul said...

memebebel ni terjadi bila sy tak puashati or geram la...time mood ok, wt keje diam2 jerk...tp, mak sy kuat membebel...asal; celik mata, radio dia berbunyi ler...hehehehe...yg pelik, dia suka membebel waktu pg...

sis_nita said...

membebel adalah satu fenomena di mana pertuturan kita tiba-tiba menjadi laju dan disulami dengan emosi yang berada diluar jangkaan..

hajarus said...

membebel tu terjadi disebabkan rasa xpuas hati ditambah plak ngan emosi diri yang tak menentu tambah lagi ngan badan yang kurang stamina.... pantang terjadi jer benda yang tak kenan kat ati terus la mulut tu membebel tak kira waktu... non stop ler jawabnyer... ikikiki....

hai said...

ayat2 yang kat bawah entri awk ni boleh dikategorikan sebagai membebel dalam bentuk tulisan...
Bila kita bercakap dengan penuh emosi samada memarahi seseorang atau bercakap sendiri tapi tak de sapa nak ambil pot pun,itu maknanya membebel!

♥cybermummy♥ said...

Sue , nak tanya sikit .
Apa kena mengena membebel ngan lauk udang satu periuk tu .Pelik lah :P

Hezesuze said...

ermmm...no komen...larikkkkssss

NaqeebLukhman said...

haaaaa udang,....nak nak nak....

lambat pulak kemari... mesti daaa habis... uwaaaaaaaaa

peridot sepi said...

aku rasa semua pon bebel la...

dilaOHdila said...

bebel sayang tu tak per aa(hehhehehe)
kang tak dengar suara dia mesti terasa rindu (hehehheheh)