Sunday, March 1, 2009

SELAMAT PAGI MINGGU

Selamat pagi semua....dah breakfast?...aku baru balik jogging ni...badan pun rasa cergas semacam je...lepas mandi..aku sediakan secawan teh Chrysanthemum...apa itew??teh bunga la..utk kesegaran...teh yg paling ku suka di atas muka bumi ini..selain dari teh strawbery...

Aku ni peminat setia teh...apa jenis teh pun aku boley layan..bukan makanan saje yang boley membantu kita mendapat tubuh yg sihat...minuman juga 1 sumber utk mendapat kesihatan yg baik..aku ada terbaca di majalah Rapi ada penyelidikan tentang khasiat teh terbukti dapat mengurangi risiko terkena cancer, serangan jantung,penyakit stroke dan juga boley menurunkan kadar kolesteroldalam badan. Zat dalam teh ini dikenali sebagai flavonoid, satu zat antioksidan yg dpt menghindarkan tubuh kita dari kerosakkan sel akibat radikal bebas yg masuk ke dalam tubuh. Teh ada byk jenis..ada black tea, green tea dan macam2 lagi..termasuk la favorite aku nih..chrysanthemum tea..

Cara nak buatkan nya lebih berkhasiat apabila masuk ke dalam tubuh kita...ni aku tau dari pembacaan aku jugak..rendamkan teh kedalam air yg mendidih...selapas itu biarkannya 5 minit utk larut sepenuhnya..pastikan masukkan gula sedikit..jgn terlalu manis..kalau gula berlebihan boley mengurangkan rasa kemanisan tea asli nya...kemudian baru minum dgn perlahan...nikmatinya dengan SENYUMAN...


Ciaow

2 comments:

M~Raj~S said...

hi frd keep wiht my bg..ridingthehorsePlease add my blg in u link list

♥♥♥♥ dilaBanGi ♥♥♥♥ said...

Salam....
menareknya teh bunga ni
ganbar pun menarek...