Wednesday, March 4, 2009

MEE LONGKANG

Mee Longkang...itu la nama yg dianugerahkan kepadanya...bila sekali dengar boley membuatkan tekak kita jadi kembang..tapi jangan salah faham...tukang masak mee longkang ini seorang brader 'ganteng' gagah perkasa...warungnya terletak di Malim Jaya berdepan dengan Brothers...dibuka hanya waktu petang...tp kalau kita pegi dalam pukul 6.30...brader tu dah lipat meja..kalau berkeinginan nak makan kena pegi cepat2...punch card mesti tepat2 5.30...boley makan disana atau pun bungkus aje...Hari ni aku memilih utk bungkus aje..bukan ape..kalau makan mee ni kat warung dia...mcm duduk dalam sauna aje...kalau kat rumah boley makan dalam apa2 gaya yg disukai...


Oleh kerana kamera aku terjelepuk atas meja apa kata aku tolong promote mee longkang ni kat korang...apa sebab namanya mee longkang tu...aku rasa baik korang2 yg duduk di Melaka dan kawasan yang sewaktu dengannya datang melawat kat warung brader mee longkang ni sendiri..
Kali ni aku beli mee hoon...so nama panjang nya mee hoon longkang...hahaha..yg berbeza dari meehoon org lain...warna meehoon nya kuning...aku pun tak tau apa matlamat brader tu kaler mee tu kuning...mungkin nak matching dengan tapewer duit dia kut...

Baunya menusuk idung..panasnya berasap mcm bekas kemenyan...

Dagingnya sebesar sudu...dan banyak..pedasnya tak terkata...kena sediakan air..kalau tak...


Selepas 15min ini la hasilnya..bersih...berat mata mencelik...berat lagi perut yg menanggung..

Ciaow..

3 comments:

mEiZ AraNda said...

aritu kiter makan ikan bakar malin...
kat tepi jalan tu..;)

damiaisy said...

wah...sblm² ni segan nk pi mkn situ...sbb igt takleh bungkus...kene mkn kat situ...rupnye leh tapaw ehh..t leh la cube..dkt jo ngn umah den..

E-Marlin said...

mi longkang ye....
sedap ke? licin juga awak mkn... sedapla tu kalau dh licin tu...

tak tahan ayat ni: berat mata mencelik...berat lagi perut yg menanggung.. hahahhaa