Friday, January 6, 2012

MENU : GULAI TEMPOYAK IKAN PATIN

Salam..selamat pagi...dah sarapan?awal lagi ni...heheh...mungkin ada yg belum bangun lagi..hari ni aku menulis awal kan..hari Jumaat bangun awal la sikit..tapi aku ni kalau bangun awal2 pagi,mesti sampai opis lambat..kalau dah terbangun lambat..sebelum kul 8 dah terpacak kat opis..errmm pelikkan..nape agaknya yep..dah puas aku siasat nape jadi gitu..namun sampai sekarang tak de jawapan...
Hari ni nak share menu best(bagi aku la..)..lauk berasaskan ikan patin dan tempoyak...maklumla kan baru balik dr Pasar Sehari Temerloh wajib ada menu ni...stok kena simpan heheh...

Ok kita share sikit resipinya...senang aje..pejam mata pun leh siap...

Ikan patin (potong jgn tak potong)
5-6 sudu Tempoyak (lagi lama usianya lagi best)
Kunyit idup
Bawang merah (tumbuk)
Cili padi (tumbuk)
Daun kesum (bukan ketum ok)
Garam

1. Satukan kunyit + bawang + cilipadi + air ke dalam periuk kemudian didihkan
2. Masukkan tempoyak..taruk lebih2 lagi power...pastikan tempoyak ada rasa masam2 sikit..
3. Pastikan campuran tadi dah mendidih, masukkan garam + aji...kemudian masukkan ikan..
4. Bila dah mendidih masukkan daun kesum...rasa skit..kalau kurang masam dan cair taruk ler tempoyak lagi...
5. Didihkan sehingga ikan betul2 masak...perasakan..kalau dah ngam..boleh hidang...senangkan!!

Lauk ni aku kawankan dengan sambal petai dan telur dadar..Tak hingat donia makan ni...

Nota kaki makcik : 2 hari berturut2 aku menjamu selera ngan gulai tempoyak patin ni plus makan pagi petang siang malam kat jengka selama 2 hari jugak..berat badan meningkat 2kg..tahniah untuk aku...terima kasih buat Asrar sekeluarga di Jengka 18 Pahang Darul Makmur...bila2 bleh jemput aku yang kuat makan ni datang jengka lagi...!!!!

No comments: