Thursday, January 5, 2012

MEGA SHOPPING PASAR TEMERLOH

Salam petang..hari ni aku kurang makan..ulser telah menternak dengan jayanya dalam mulut aku ni..nampaknya kalau aku nak turun berat badan kena ternak byk2 ulser dlm mulut aku ni..baru la perut ni dengar kata..kalau terjolok berus gigi kat gusi pun bleh jadi ulser..hehehe..sakit woo..
Ok kita sembang pasal Pasar Temerloh plak..korang tahu tak pasar ni?kalau yang dah tahu tu ok la..kalau yang tak tahu tu..meh aku citer sikit latar belakang pasar ni..tp kalau korang rasa mcm lain macam je huraian aku ni tersasar..macam biasa la..jangan percaya sangat..."imaginasi penulis"..hokhokhok...
Pasar Temerloh ni atau lagi glemer org sebut Pasar Sehari Temerloh..start beroperasi dari jam 6am hingga 12 tghr..pada setiap hari Ahad saje...Pekan Temerloh atau lebih dikenali sebagai Bandar Ikan Patin menempatkan gerai2 utk pasar sehari ini di sepanjang sungai Pahang..kalau dari melaka 3 jam dah bleh sampai..macam2 ada kat pasar ni..dr kain baju hingga la ke anak itik idup...telur itik tak yah citer la...lagi byk...telur buaya pun kalau di telek2 pun mesti ada...daun utk manusia makan lagi byk ada dr kambing makan...kalau pegi sana tak yah breakfast kat tepi2 jalan atau kat umah..sbb kat sana pilih aje nak makan tuk nenek apa sumer ada...cuma bekalkan 100plus aje..utk bekal kan tenaga nak berjalan..dan jangan lupa..kepada sesiapa yang suka kepada lauk pauk kampung sila sedia kan duit yang secukupnya utk bersopink barang dapur ke sana...jgn risau harganya murah2 aje..dan kosongkan bonet kete anda..
Aku dah 5-6 kali kesana...kadang tu pergi semata mata nak beli ikan patin yang berkualiti..hehe yang kat melaka ni ikan patin nya besor byk lemak macam aku ni ha...kalau kat temerloh besar2 pun lemak tak de pasal dia ternak dalam sangkar dalam sungai pahang...natural beauty gitu..banyak lagi ikan2 sungai yang dijual..macam2 ada...ikan duri..ikan baung..ikan tahu nama pun ada...ikan kelah pun ada..best betul..bab2 ulam tak yah citer..macam2 ada...kalau aku tinggal kat sana..kalau makan ulam hari2 pasti muka aku macam 17 thn je memanjang...jarang2 makan ulam mcm sekarang ni pun dah macam 25thn..(sila muntah atas keybod memasing!)

Ini wajah patin temerloh...tak de la besar sangat..lagi pun besar2 sgt tak berapa "kick"

Brader ni tgh duk potong patin aku sebanyak selori tu...giler jap dia..

Keje keras nampaknya..

Haa ni buah sekentut...heheh..bukan..ni jering..besorkan..aku layan petai je 10 papan bawak balik...iyer..aku mengaku aku peminat petai tegar...harga mmg lagi murah dr pasar melaka..

Ni posing2 la pulok...gambo brg2 jualan aku tak ambik byk2..pasal tak cukup tangan..heheh...gambo kat atas tu pun boleh snap pasal kat gerai awal2...lepas tu tangan dah penuh..
View dr jeti...
Orang ramai betul kat pasar tu..malas nak main langgar2 lama..letih mokcik!
Nak naik bot gi round2 pun boleh...
Kalau korang tak penah dtg sini..tak jumpa kat mana tempat pasar ni..korang kena cari signboard bapak gajah ni...
dari jauh dah nampak jambatan yang bleh balik ke terengganu!!!apa pun tak bleh aku ni kan..
One day nanti aku nak naik gak bot ni..
Bukan payah pun..kenyit mata kat brader pilot bot tu je..
Sebelum ni aku datang tak de lagi jambatan gantung ni..baru gak nyer..ataupun aku tak perasan...best jugak kalau dapat lalu situ...
Apalagi posing ler tengah panas pulak..
Sesi buang lemak...dah hangkut patin..petai dan bermacam bagai..so balik la...

Nota kaki makcik : Pasar Sehari Temerloh adalah lokasi membeli belah aku yang paling peberet- 1st rank...nanti kalau aku berpeluang pegi pasar peberet aku yang kedua..aku perkenalkan ok!setakat ni ada 3 pasar berada dicarta teratas aku..dimana?rahsia..ada picture baru bleh war2kan..kalau korang ada cadangan dimana paling best bg korang sila war2 kan dikomen aku...bleh la aku gi lawat! kalau ada la....

No comments: