Thursday, October 15, 2009

MARI BELAJAR

Adik adik kakak kakak abang abang mari belajar bahasa kampung aku....tau kampung aku dimana?..hehe TERENGGANU DARUL IMAN. Kepada sesiapa yg bersuami atau beristerikan org terengganu mudah la utk lebih mahir bersembang dengan pihak mertua..dan kepada sesiapa yg berBF atau berGF dengan org Trg..hah ni la masa utk korang lebih disayangi sebab pandai mengambik hati kekasih..barula sidia rasa korang benar2 nak convert lidah korang hikhikhik... Ok aku mulakan dengan bahasa Trg yg tiada kaitan langsung bunyinye dengan bahasa Melayu...

1. Awak = awok
2. Keluar = tubik
3. Buat = wat/wak
4. Gigit = kekoh
5. Pijak = jirik
6. Agak agak = stemek
7. Modal = stemek
8. Buku = bok
9. Pensil = kalang
10. Lampu suluh = lapu pecet
11. Tertido = khelat
12. Plastik beg = supik = plastik sereh
13. Pen = Bopeng
14. Suka = berahi / wahi(ala2 pelat)
15. Tipu = lolok
16. Jambatan kecil = ghetok
17. Buah = woh
18. Mengunyah ngunyah = gonyey
19. Resdung = seduang
20. Kerengga = semuk ketung

* jangan gelak...byk lagi tuh..tak tersenarai aku...

Contoh2 ayat :
1. "Mek bawak keluar pen sebatang" - "Mek wak tubik bopeng se"

2. "Mek, aku suka makan kuih yg kamu buat ni" - "Mek aku wahi makang kue mung wak ning"

3. "Mek, kau jangan tipu aku tau" - "Mek,mung dok soh beng wak lolok ke aku ah"

hehe...kalau pening berenti dulu....bahasa ni mmg agak sukar..aku belajarnya hampir 30 tahun lebih...kalau ada soklan ajukan kat ruangan komeng...

Ciaow...

8 comments:

mamai said...

heheheheh best kalau campur dengan loghat melaka nie...

Syima Syaz said...

terus-terang...aku mmg dialek kelantan n terengganu mmg aku tak paham.nak try ckp pun tk reti

T.u.Y.a said...

hehehehehehe..
pahe la ambo sikit2..
tuk laki ambo oghe klate nu..
baru ni la nak blaja nyo..

heheheheh..dah dekat 9 tahun berlakikan org kelantan ni,leh la Tuya berbahasa kelantan seketul dua..
memula dulu mmg senoneng bengong di watnye..

tapi kalau di pk2,mmg unik bahasa org2 kat Malaysia ni..
tu x cakap bahasa jawa lagi..hehehehe

J@J@ / Bini The Rock said...

nnt wat n3 seterusnya ye...

nak blajar nie..

farish H said...

haha lucu lak

Hezesuze said...

belit lidah uols....hehehe
* semut ketung katenye...klako la..hahahhaa

e.l.i.s.s.m.i.e said...

stemek tu asal dari perkataan estimate = anggaran..hebat tol org tgr kang??hahaha

k0m4nd3r said...

Selain tganu, Kelantan n N9 pon pakai stemek utk estimate. :D