Monday, August 8, 2011

8 RAMADHAN 1432H

Salam semua...hari ni makcik bangun sahur agak awal..4.30 dah celik bijik mata..cuba lelapkan balik tapi dah tak leh..mungkin nak cover kes lambat semalam..hehe...bangun awal pun bukannya aku masak pun utk sahur...just bako roti..igtkan nak buat roti john..tapi cancel..pasalnya tak nak kenyang2 sangat dipagi hari ni...nanti tak habis menbazir aje..aku bako roti gardenia 3 keping..taruk ler peanut butter dan segelas susu rendah lemak..dan beberapa gelas air suam..
Ok kita cerita kes semalam jap..smlm aku tahap malas nak masak..hehe..sbb otak aku kan dah set nak gi Bazar Ramadhan awal2 lagi...target utama ada lah NASI AMBENG!...nak buat sendiri boleh..tp lauknya agak banyak..kalau ramai kat rumah tu pasti aku buat sendiri...kali ni aku ke pasar ramadhan berjalan kaki aje lebih kurang 15++min(jalan ala itik)..saje je jalan kaki dapat la kuarkan peluh..penat??tak de lah...jangan terlalu manjakan diri kita...bayangkan org yg tak de kenderaan tu..berjalan kaki kemana sahaja..tunggu bas yg tak datang2..itu lagi penat..aku pernah rasa semua tu dulu..apasalah nya bila kita dah ada kenderaan ni sekali sekala back to basic ye dok?
Sesampai je ke tapak lokasi tujuan...orang punya la ramai...seperti biasa aku jalan ala2 tarian poco2 la..akhirnya selamat jugak aku sampai ke gerai yang diidamkan..tetiba disebelah kanan aku datang segerombolan orang yg pakai baju warna merah..pastu ada cameraman 2-3 org bagai..ekh2 apa ni(kata makcik)hehe..ingatkan nak ambik gambo makcik..skali makcik nampak ghuper bekas sugar daddy makcik(ssyyy-rahsia ni)..Datuk Wira Ali Rustam tgh duk bagi baju kat peniaga2 pasar ramadhan..sampai kat gerai nasi ambeng..dia pandang makcik sambil tersinyum sinyum..makcik sinyum gak la..takan makcik nak peluk dia kut...hahahha...lagi pun dia dah tua..nanti dapat hat etek kang...makcik gak disalahkan...

Ini la rupa Nasi Ambeng ku..ternyata air tangan pakcik & makcik tu best..org2 veteran masak mmg best kut...quantity nya agak banyak sampai tak leh nak bungkus..harga RM5 sebungkus..ok la..makcik berjaya jugak habiskan sebungkus tu..alhamdullillah..



Ni Cucur Udang Alor Gajah namanya..mulanya tak mo la beli..takut membazir tak makan..tp anak tekak ni menggelitik pulak...lagi pun dah lama tak makan..cucur udang alor gajah ni mmg glemer sekitar melaka ni..kedai utamanya pasti la kat alor gajah..nak pegi makan kat sana selalu tak leh..jauh la jugak..lagi pun kalau dah petang2 tu dah abes...aku makan ni lepas balik tarawih..maklum la pegi balik jalan kaki...balik umh mula nak kunyah sesuatu..nasib baik ada beli cucur udang..hehehe...


Nota kaki makcik : makcik teringat dulu2 makcik ada sorang kawan yg kurus kering melayang..tiap kali buka pose..makan 2 pinggan nasik..kuih muih 3-4 jenis..air manis 2-3 gelas..sahur mesti wajib makan nasi..biasanya siap bertambah lagi..tapi dia tetap kurus kering macam olive bini popeye..(tetiba makcik teringat kat ppuan ni..sebenarnya makcik jeles yang amat kat dia dalam bab2 makan-bagaimana rupanya sekarang agaknya..)

2 comments:

mamai said...

hahahaha bulan posa pun mau ada beli undi ka

sue-ab said...

hehe..bab2 ni makcik tak campor...