Tuesday, August 23, 2011

23 RAMADHAN 1432H - DAGING LADA HITAM

Semalam adalah hari yang panjang untuk aku...tak sabar nak balik rumah...ni dah tak de mood sangat nak pegi keje hehe...tinggal 3 hari lagi aku nak ulang alik ke tempat cari makan aku ni..bila tepat jam 5 je..aku kalut capai beg nak balik..smlm dalam kekalutan mmg sengaja aku buat tu,dugaan melanda hehe..balik keje aku singgah seperti biasa ke mini market...sopink la sikit barang dapur yg kurang tu..bila dah sampai turn aku nak membayar setelah hampir 15 minit beratur panjang,aku kalut pulak mencari2 beg duit aku dalam henbeg...Ya Allah..purse tertinggal lam drawer kat opis!!..cemas seketika..siap kuar dialog yg spontan" Ya Allah duit tertinggal lam kete"...hehe..nak cover the story..bukan lam kete..lam drawer dol...cashier cakap "tak pe..awak gi amik dulu"...cess..nak balik opis makan masa dlm 15-20 min gak ni...aku pun berlakun macam nak ambik duit kat kete.."emm..awak tunggu kejap ye..saya nak ke kete..barang tu tinggal dulu..berapa tu yep?" time tu muka aku senyum je kat cashier tu..tak berani pandang belakang yg dah aku buat traffic jem tu..sampai je kat oren aku selongkar dashbod..segala mak nenek tok wan aki sume kluar(surat beranak oren pun ada lagi dlm desbod tu rupanya)..mana la tau kut2 ada terselit wang2 rupiah ke dollar amarikano ke...Alhamdullillah...yes!!akhirnya...rm20 ditemui setelah sumer barang dlm desbod aku selongkar..tepi2 pintu dah bersih aku kerjakan...ternyata dlm oren mmg TAK ADA duit rupiah dollar amarikano ataupun RM..nak tau mana aku jumpa?...dalam celah poket henbeg aku...cilakioo la...kluar peluh jantan jap...

DAGING BLACK PEPPER

Cara pembikinannya :

1) Rebus daging-makesure empuk yer...pastu potong la sesedap rasa anda...jgn kecik2 sgt..nanti koreh...

2) Lepas itu panaskan minyak..gorengkan daging yg dah dihiris td...tak yah lelama..dagingkan dah empuk..jangan ler garing sangat nanti koreh..

3) Tumis bawang merah + bawang putih + halia (sumer ni kasi tumbuk hancur) bersama daging td..

4) Tumisan dah cantik..tambah air kalau nak ianya berkuah..

5) Masukkan kicap pekat + sos tiram + serbuk lada hitam (sukatan ikut selera anda la)

6) Bila dah mesra alam sikit..tambah la garam & pak aji @ gula...

7) Masukkan hirisan bawang besar + daun bawang + cili merah sebagai hiasan penaik nafsu makan...


Nota kaki makcik : sekarang ni makcik rasa nak balik umah!!!

No comments: