Tuesday, August 2, 2011

2 RAMADHAN 1432H

Semalam hari pertama puasa utk tahun ini...aku tak bekerje...kat melaka kan public holiday kalau 1st ramadhan..bila dah 1 hari suntuk kat rumah dah tak tau pulak apa nak buat..kebiasaan kalau hari tak bekerja ni, pagi2 lagi sekitar jam 6.45am makcik dah start berlari dalam hutan..bila dah berpuasa ni lepas subuh makcik duk terkebil2 kat umah..baju sume dah jemur...tinggal nak kemas2 umah aje(korang pecaya ke citer aku ala2 pompuan melayu terakhir ni?)-tak baik tipo2 di bulan yang mulia ni...
Persiapan bahan2 masak mmg makcik dah prepare awal2 simpan dalam peti ais...makcik biasanya prepare utk sebulan terus...tu pun kadang2 bila raya pun ada tak habis guna(sebab makcik dah pegi perabih duit kat pasar ramadhan) so makcik tak masak la..hehe..ok la tu..jimat gas n karen...
Tahun ni salah 1 azam makcik ada lah nak kurangkan lawatan ke pasar ramadhan..kecuali kalau dah tahap mengidam nak makan nasi beriani tanam tu terpaksa la jugak aku melawat kan...nak buat sendiri tu nampaknya kempunan la...
Semalam aku buat mee hoon sup + begedil gomok2...(aku tak de ler menu lain yg canggih sikitkan?..) tetiba mmg aku teringin nak makan mende2 tu..walaupun minggu lepas aku dah makan 2-3 kali...mintak maaf gambar masih ada dalam henpun cap ayam lagi..igtkan nak upload hari ni..skali henpun tertinggal kat rumah...nasib la sesapa yg mencari2 makcik yg kuit ni hari ni...
Sahur pagi td..makcik hanya makan roti bakar + telur mata lembu/kebau/kuda tabur lada sulah aje...bersama secawan oat..alhamdullillah perut makcik ok aje sampai kala ini..hehe...berdenyut kekadang aje..abaikan..
Petang ni balik keje, makcik nak gi kedai nak cari taucho sebotol...hehehe..makcik nak buat apa tu??...ada la...nanti makcik masuk utk entry besok..insyaAllah....

Nota kaki makcik : makcik nak pesan buat korang semua..jgn lupa minum air masak sbyk 8 gelas walaupun bulan puasa ( waktu minum bukan siang hari ok...bermula dari lepas berbuka sehingga imsak lerrr)...minggu pertama ni memang la kerap bangun tgh2 malam nak ke bilik air...tp masuk minggu ke2-3...mungkin akan kurang atau pun tak langsung kerana badan kita dah kekurangan air...igt pesan makcik tu...selain tu..badan akan lebih cepat slimmmm...pecaya la....huahhuahhuah....-nerd je kan nota kaki makcik masa bulan pose ni kan...sebulan kena nerd ni...

2 comments:

Daddy Zuki said...

bln posa ni x tahan ngantok..kalau dahaga n lapar tu boleh tahan lagi...

suhaila-ab said...

to daddy zuki : tido je la kejap..pasti ok..