Saturday, August 6, 2011

6 RAMADHAN 1432H

Tetiba kerja boss bagi kat makcik bertambah2 pulak..kasar gurauan boss ni..boss nak kena ciom ngan makcik ni..ish bulan pose makcik..tak baik kacau boss!!..sorry boss..makcik ni kadang tu mulut je bunyik tapi perbuatan tak buat pun jangan ler boss risau yep..boss tetap suci selagi berapa disisi makcik..ahaks!!
Oleh kerana banyak benda nak submit by next week..hari ni makcik bekerja keras..mungkin esok juga..tgk jam dah kol 4pm dah...rest sekejap..buat apa lagi..tulis blog ni ler..masuk ler menu semalam yg tak seberapa tu..
Pagi semalam kerja makcik mengadap pc aje..sebelah petang makcik buat kerja "haram" jap..huis..jgn buruk sangka kat makcik..ada la keje personal makcik kena settlekan sebelum balik..terasa kol 5 tu sekejap sangat...kerana leka "berbincang" dengan rakan sekerja dgn topik yang sungguh menarik.. makcik terlupa nak survey apa nak makcik masak utk berbuka..dalam perjalanan balik..makcik terasa jemu dah nak makan nasik...tp rasanya kena makan nasik jugak pasalnya..perut dah berdenyut tahap gaban...hari2 duk makan nasik..nanti pipi jadi apam gebu pulak..tak pe hari je..esok makcik tak mo makan nasik dah(@hari ni la-heheh)..
Sampai rumah bukak peti ajaib..menu yang terlintas hanya la...KARI AYAM+BELEN TERUNG PIPIT ...

Menu ni agak ringkas...nak share ke resepi ringkas aku ni?...ok la aku tepek sikit..resepi aku ni banyak yg kurang hehe..nama pun ringkaskan..
Caranya :

1) Tumis bawang putih+merah+cili boh+ 2 biji kuah keras(kisar kasi lumat sumenya)+halia+rempah kari daging+ 2-3 helai daun kari+ 2 sudu besar EV olive oil(ni option sahaja)..tumis sampai naik minyak dan bau wangi(bukan hangit ok)..aku tak de masuk rempah2 lain pasalnya rempah kari yang aku guna dah complete dan amat khaw..

2) Masukkan air asam jawa(jgn banyak sangat nanti terlebih masam pulak)..masukkan ayam..biarkan seketika..biar dia kecut..kacau sekali skala..jangan malas..pastu masukkan kentang..masukkan air(jangan byk sgt..agak2 la)..biarkan ayam dan kentang empuk macam korang..pastu masukkan terung kepipit..hehe

3) Masukkan santan pekat..aku masukkan sikit aje..buat cukup syarat aje..masuk garam and Mr Aji..biar kan kejap..then siap..


Hidangan ni boleh siap lebih kurang dalam 30 min aje...so boleh la masak mende lain pulak kalau nak tambah lauk pauk nya..senangkan..aku pluskan kari aku ni dengan ikan kembung goreng lembab dan sebelah telur masin..sungguh terharu masa makan tu huhuhu..pasalnya..best!!


Sahur pagi td aku hanya makan roti bersama kari ayam ni..kalau korang ada mengikuti kisah ramadhan aku selama ni..perasan tak aku tak pernah makan nasi time sahur...hehe..so ni adalah salah 1 azam puasa tahun ini..karbo dari nasi aku hanya gantikan dengan roti aje..aku pluskan dengan 2 gelas barli panas..gigih aku rebus biji barli semalam..



Nota kaki makcik : semoga usaha gigih makcik ni nak turunkan berat sebanyak 4 kilo semasa bulan ramadhan kali ini berjaya...InsyaAllah..disebabkan makcik tak leh pegi jogging di hutan lagi selama sebulan..senaman utama diwaktu bulan Ramadhan adalah berjalan kaki ke surau utk berterawih sudah memadai..

No comments: