Thursday, November 12, 2009

RESIPI KUEY TEOW KUNG FOO

Sorry ler pic ulang tayang...

1. Pukul telur bersama dengan garam dan lada putih...lada itam pun ok...

2. Masukkan kuey teow (ikut la berapa perut nak makan) dalam telur tadi..pastikan telur lebih dari kuey teow td..baru cun..

3. Panaskan minyak dan goreng telur + kuey teow td...goreng garing2..nanti masa makan akan bunyik kruk kruk...menandakan kelazatannya..

4. Balik2 kan supaya kedua2 belah tu masak ranum...

5. Dah puas hati...angkat dan masukkan dalam pinggan atau mangkuks..

6. Utk kuah...tumis bawang putih yg telah kita kung foo beberapa kali..jgn guna persilatan nanti tak jadi..kung foo aje tau! Tumis sampai perang atau blonde..

7. Pastu masukkan hirisan isi ayam....goreng la sampai ayam tu masak..kalau tak masak nanti ko akan terima komplen yang tak ingin di dengar...pastu masukkan udang/sotong/fish cake dan sewaktu dengannya...masukkan air(jgn banjir- gunakan tahap genius ko dalam skill masak...kalau tak de skill aku cadang ko gi beli kat kedai aje..)

8. Bila agak dah nak mendidih tu...masukkan sikit kiub ayam knorr tu - kalau nak la..then masuk garam sikit..pak aji naik moto sikit...sos tiram sikit(sikit jeew..kalau banyak nanti jadi kuey teow bangla pulak)

9. Pastu tuangkan tepung jagung yg dah dibancuh dalam air...itu pun kena guna skill memasak..nak lagi pekat kuah tu...lebihkan air tepung jagung...

10. Bila dah kuah td pekat...dengan gaya kung foo yang pantas masukkan sayur2 yang nak makan tu (cadangan - kobis bunga,cendawan,brokoli,carrot, sawi,putik jagung,lada merah,tomato hiris)
Opp..barang penting....cili api...kuantiti ikut sesedap mulut korang la nak byk mana..cili api ni igt..kena kung foo dia jugak..jangan silat tau..

11. Jangan masak sayur2 tu terlalu lama..kalau korang dah terlebih masuk air tpg jagung tu..kalau kuah tu dah jadi pekat giler..masuk je la air...tp kalau pekat sangat pun tak pe..sebab nanti semasa korang makan ia secara automatik akan cair..dah termaktub dalam sejarah jenis2 kung foo sedunia...

12. Selepas dah puas hati dari segi rupa paras dan rasanya..tuangkan kuah td diatas kuey teow + telur td...

13.. Hidang la kepada yang berkenaan atau diri sendiri dengan sekembang2 hidungnya...

Ok Dee..aku dah bg resipi ni..jgn ko tak buat pulak...nanti feedback kat aku balik bila ko dah try..dan kepada fren2 yg lain selamat mencuba...

Aku ciaow...korang dah paham kenapa namanya KUEY TEOW KUNG FOO?? ada soklan tanya kat komeng...

10 comments:

Dee said...

thx..dgn pantasnya aku salin..buatnya je aku x tau bila..

thx for sharing eh..

sI tEDI said...

akugila kuew tiaw!! mesti cuba!!

e.l.i.s.s.m.i.e said...

uiks..sedapnya tapi my hubby x berapa nak gemar mkn mender ni..terpaksa laa beli kat kedai dulu :P (alasan)

suhaila-ab said...

DEE : SAMA SAMA...PETANG NI MENU LAIN PULAK...HEHEHE..

suhaila-ab said...

ELI : TAK PE..KO TENGOK JE KALAU AKU TEPEK APA2 MAKANAN KAT UMH AKU NI..

suhaila-ab said...
This comment has been removed by the author.
mamai said...

alamak wa tak amkan kuey teow la...so tak berapa teruja lainla kalau kau buat asam pedas hehehehehe

LayarLara said...

feberet aku ni...

mekasih wooo...

suhaila-ab said...

MAMAI : UIK NAPE KO TAK MAKAN KUEY TEOW..PANTANG TUK SUSUK KE?HIKHIKHIKHIK..AKU PUN SKER ASAM PEDAS..TP SKANG TGH PANTANG MAKN NASIK..NANTI AKU LEH MAKAN NASIK BALIK AKU TEPEKKAN ASAM PEDAS LAK..

suhaila-ab said...

MAMAI : UIK NAPE KO TAK MAKAN KUEY TEOW..PANTANG TUK SUSUK KE?HIKHIKHIKHIK..AKU PUN SKER ASAM PEDAS..TP SKANG TGH PANTANG MAKN NASIK..NANTI AKU LEH MAKAN NASIK BALIK AKU TEPEKKAN ASAM PEDAS LAK..