Wednesday, August 5, 2009

KISAH KINABALU

Tarikh : 31 julai 2009 (Jumaat)
Jam : 8.30am
Kami berlima (aku, Ada, Mail, Suhaimi, Husin) dan abg amin selaku jurupandu yg hensem bertolak dari CTRM ke KLIA utk terbang ke bandaraya KK. 11am kami sampai ke KLIA utk menaiki pesawat MH 086 berjadual pada asalnya pada jam 12.10noon...tapi telah tertunda pada 1.30pm...maka mungkin kami akan sampai ke KK agak lewat. Di KLIA kami bertemu 2 lagi ahli kumpulan kami yg datang dari Pahang iaitu Rashdan dan Siti (organizer kami tuh).
Tepat jam 4.05pm kami selamat mendarat di bandar KK dan disana kami bertemu dengan sorang lagi ahli kumpulan kami yg datang nya dari Sintok...selesai solat kami terus bergerak ke Kinabalu Park di Kundasang dengan menaiki van. Waktu ketika itu 4.45pm dgn keadaan makin gelap..gelap nak malam...Perjalanan dari KK ke Kundasang mengambil masa selama 2 jam..dengan jalan yg berliku dan suasana dalam van agak sunyi sikit pasalnya mungkin masing2 seram dengan keadaan van yg dipandu agak laju dikawasan berbukit iteww...aku pun seram...
Kami sampai ke Kinabalu Park lebih kurang 7.45pm...bila pintu van dibuka..kami di sambut oleh keadaan suhu yg begitu sejuk dengan keadaan angin yg agak kuat...tiba2 aku menggigil...selesai check in..kami pegi mencari sesuap makanan di sekitar kawasan tersebut...
10pm Rashdan selaku ketua kami memberi 10-11 kata2 mengenai xpdc kami ini..keadaan diluar resort ketika itu mengecutkan perut aku...dgn angin yg begitu kuat dan pokok2 seperti macam nak tumbang pun ada...oleh sebab suhu yg begitu sejuk..sewaktu tido aku terpaksa mengenakan 2 helai baju dan baju sejuk dan 2 lapis stokin...dalam fikiran aku..."ini baru kaki gunung..sejuknya buat aku nak sawan...belum lagi diatas sana..huhuhu"....

Tarikh : 1 ogos 2009 (Sabtu)
Jam 5.30am aku tersedar dari tido..tido pun bukan lena sangat..sejuk punya pasal dan bunyi angin dan pokok mengganggu...aku bersiap...mengemas beg sandang yg akan aku bawa sepanjang xpdc ini...coklat dan oralite tak dilupakan...pemberi tenaga semua itu...dalam hati aku pun cuak jugak bila memandang kesayupan gunung yg bakal aku naik ni...dengan berbekal hanya 45% training mampukah aku sampai kesana?...
Selesai melakukan regangan ala kadar heheh..8.45am aku dan yg lain memulakan perjalanan dari Timpohon Gate dengan jurupandu kami Awi n Samlie dengan secebis doa dan alfatihah semoga aku selamat didalam perjalanan. Tugas jurupandu ini hanyalah sebagai guide kepada kumpulan kami..dan mereka akan bergerak di bahagian paling belakang dalam kumpulan kami.
0.5km yg pertama aku dah merasakan penyeksaan bakal bermula...dengan anak tangga yg tak putus2...hampir aku rasa kaki pulak yg nak putus...tp senyum tetap menten...walaupun masa itu dengupan jantung makin kuat...
1.0km aku sampai ke pondok yg pertama "pondok kandis" disitu terdapat tong air tadahan utk diminum...dengan berbekalkan coklat dan serbuk oralite yg perlu dicampur kedalam air utk tenaga aku meneruskan perjalanan..kami berhenti tidak lama disitu kerana tenaga masih ok lagi waktu itu...
1.5km terletak pondok kedua "pondok ubah"...aku berhenti lagi...waktu ini kumpulan aku yg lain sudah berada agak kedepan...cuma aku dan Ada aje yg masih cat walk...dan ditemani oleh 2 guide kami itu..diaorg ni penghibur kami..ala2 Sabah FM gitew...keadaan jalan masih lagi bertangga...dan suhu makin rendah ketika itu...jari aku sudah terasa kebas..kaki terasa sengal...
2.0km dada aku mula sesak pada ketinggian 2252m...oksigen kian menipis...hingus mula menguasai idung....pernafasan aku tidak teratur...keadaan sekitar mmg mendebarkan aku...angin yg bertiup kencang...bunyi seakan helicopter berada atas kepala...aku mendaki anak tangga yg ntah ke berapa ribu tingkat dah...
2.5km aku bertemu "pondok lowi" dan berhenti berehat sebentar...disitu aku berjumpa dengan member2 yg lain yg dah lama sampai ke situ...waktu itu tenaga aku semakin berkurang..dah nak abih gas...Rashdan memberi tau kami akan berhenti utk makan tghri di pondok layang layang iaitu di 4.0km...huh jauh lagi...jam waktu itu 10.30am...senyum aku semakin pudar...
Aku meneruskan perjalan ke km3.0 dan di km3.5 aku berehat lagi di "pondok mempening"...memang waktu pun aku dah nak pening lalat dah...nafas makin sesak...dengupan jantung bergegar sampai ke kepala...hingus mengalir sampai tak terlap oleh aku...dan juga aku merasa begitu mengantuk....waktu itu aku hanya menggantungkan camera dileher...beg sandang aku dah anugerahkan kepada guide Awi utk membawanya dari km1.5 lagi..berat macam bawak almari rasanya...camera yg tergantung kat leher ni pun aku rasa macam gantung anak gajah....suhu waktu itu lebih kurang 10 C...aku mula memakai baju sejuk dan sarung tangan tebal....waktu itu angin masih bertiup kencang...guide kami memberitahu cuaca kurang baik seminggu ini...dan ramai yg terkandas utk ke puncak kerana hujan dan angin yg kuat...dan kami di nasihatkan supaya tidak menaruh harapan yg tinggi utk ke puncak...
Sampai di "pondok layang2" km 4.0..aku lunch...11.30am...sandwich aje...tp tak berapa berselera kerana suhu sejuk sangat dan kaki aku terasa lenguh dan sakit...selepas dapat kumpul aura dan tenaga sikit aku dan Ada memulakan perjalanan...
Di km4.5 keaadaan angin semakin kencang dan laju...sebab diketinggian ini 2898M pokok2 besar makin berkurangan...yg banyak hanya la pokok2 bonsai aje...ketika ini permintaan aku hanya 1...iaitu nikmat matahari...aku tak tahan dengan kesejukan...pipi aku yg tak terlindung seakan tebal dan kebas...kalau toreh pun tak terasa...
Jam menunjukkan pukul 2pm....waktu itu aku dah jerih payah memanjat tangga yg semakin tinggi pada km5.0...penat yg tak pernah aku rasakan sepanjang hidup aku...syukur aku dapat merasai kesusahan "porter2" yg mengangkat barang2 yg berat ke kawasan Laban Rata...syukur aku kerana dapat bekerja mencari rezeki di tempat yg selesa tidak seperti mereka...
Di setiap langkah anak tangga itu aku tak sabar nak sampai ke Laban Rata di mana di km6.0 itu la tempat kami akan bermalam dan akan menyambung perjalanan ke puncak...
Dari km5.0 ke km6.0 aku rasakan sudah tak terdaya utk mengangkat kaki melangkah anak tangga lagi...berbekalkan semangat waja tanpa tenaga hehehe...aku teruskan...nasib baik pencetus semangat..Awi dan Samlie ada mendendang pelbagai lagu dan aku masih mampu tersenyum...tp sumbing sikit...
Di km5.5 aku terpaksa melangkah dengan berpimpin pada awi dan pokok kerana waktu itu angin sangat kuat...kalau aku terleka mungkin boleh terbang aku ke gaung..huh sungguh cemas...walaupun aku sangat penat penat penat...tp aku harus berjaga2 waktu itu..
Semakin langkah menghampiri tempat persinggahan Laban Rata..kaki aku semakin berat...nafas semakin sesak..waktu itu hanya bolah bernafas melalui mulut saja...suhu di km6.0 pada ketinggian 3290M amat sejuk 8 C dengan angin yg sangat kencang dan hujan gerimis mulai turun...tepat 3.30pm aku dan Ada sampai di Laban Rata...aku terus ke cafe utk melepaskan lelah yg parah hehehe....tetiba awi memberitahu bahawa aku dan Ada belum lagi sampai ke tempat penginapan kami...Laban Rata bukan tempat penginapan kami..itu hanya la tempat makan kami aje...hah??apa??kat mana kami tinggal??awi jawap..." atas lagi 200 meter keatas" aku rasa macam nak pengsan..on the way koma...tapi belum noktah....
Jam 5.30pm aku dan semua member selesai makan malam di Sutera Harbour Cafe di Laban Rata...dengan perut yg penuh dengan daging kambing..aku kumpul lagi aura dan tenaga dalaman utk meneruskan perjalanan yg bersisa 200 meter itu..yg aku terbayang dimata hanya la katil...katil..katil....keluar sahaja dari cafe...hujan mulai turun...aku mula mendaki lagi...lepas 2-3 langkah aku berhenti kumpul aura...setelah habis tangga...aku nampak bumbung Gunting Lagadan dimana tempat aku nak tido malam tuh...tp sebelum sampai aku kena melalui batu yg tinggi...waktu itu aku dah tak dapat memanjat lagi batu tu kerana angin kuat dan hujan yg menimpa muka...sakit tau..oleh kerana aku tak mampu berdiri..aku pun merangkak ala2 biawak la atas batu tu...huh..nasib baik tak de org snap aku waktu tu...kalau tak ntah apa ropanyer...sampai aje kedalam rumah...dada aku sangat sakit dan seakan2 semput...selepas 10
minit bertafakur...keadaan pernafasan kembali teratur dan aku mampu bangun masuk ke bilik..
Jam 7pm kami berlapan sudah landing atas katil...sbb jadual kami ke puncak pada jam 1.30am.
Aku tak dapat tido...terlentang tak kena..mengiring pun tak kena...dada sesak..tak boleh bernafas..nafas pun pendek2 aje...dada aku berdebar....keadaan diluar ribut kencang...angin sangat kuat..dan hujan lebat...kabus tebal...dapat kah aku naik malam ni??itu saje yg bermain di pikiran aku sampai la ke jam 11pm...aku bangun dari katil...keluar utk makan pain killer yg aku bawak...bukan apa bila dah baring lama sakit kaki mula terasa...aku sambung balik tido...jam1.30 rashdan kejutkan kami...aku mula bersiap...4 helai tshirt lengan panjang + baju sejuk tebal masih tak boleh memanaskan badan aku...
Keadaan di luar masih tak berubah..bahkan semakin buruk...suhu ketika itu hampir 5 C...awi dan samlie datang memberitahu notis larangan mendaki ke puncak telah di keluarkan oleh pihak renjer....gate ke puncak telah ditutup kerana angin kuat selaju 80-90km/j dan kabus yg tebal....kumpulan kami dan pendaki2 lain hanya terkedu dan aku merasa begitu k.e.c.e.w.a. sekali....kami dan 150 pendaki lain tak dibenarkan naik kepuncak malam itu....huh...tak de rezeki kami utk sampai ke puncak Asia tenggara itu....huhuhuhu waaaaa!!!!!!
Dengan harapan yg punah ranah..aku sambung tido...

Tarikh : 2 Ogos 2009 (Ahad)
8.00am kami bersiap utk perjalanan turun...semasa turun aku masih lagi dicemaskan oleh keadaan angin yg kuat...yg mampu menerbangkan badan aku yg berat ini...aku turun agak laju sikit dalam keadaan berlari2 anak..hehe...tapi penuh hati2 kerana anak tangga agak licin kerana hujan...walau pun agak laju...nafas aku tetap semput jugak..dan aku kurangkan bercakap..Ada agak tertinggal di belakang bersama awi dan samlie..aku menuruni berseorangan...sambil melayan blues...hikhikhik...dikm4.0 aku bersaing turun dengan sorg mamat saleh dari Kanada..namanya Scott...sembang punya sembang...akhirnya aku selamat sampai ke Timpohon Gate pada 11.30am dimana tempat kami bermula..

p/s: gambar2 akan aku uploadkan 2-3 hari lagi kerana masih dalam proses pengumpulan..

THE END..

13 comments:

T.u.Y.a said...

wahhh..
Tuya yang baca n3 ni pun x cukup stamina...panjang sangat2nye.tapi nak gak habiskan baca..heheh

salute la kak sue,kalau Tuya maunye nangis nak panjat tinggi mcm tu..ngan sejuk,ngan sesak napas..uwaaa!!!x sanggup..mmg sawan kalau Tuya..

btw..congrate sbb kuat semnagat utk sampai ke puncak..tapi nak wat cane,keadaan cuaca tu yang x mengizinkan kan?kan?

bg le sket aura tu kat Tuya..hehehh

Hezesuze said...

waduh sue! ze yg baca n3 ang ni pun punah harapan nk dego story sal ang daki gunung tu...huhuhu

nk wat camno xde rejeki ko sue...tu mesti suh ko daki lagik tu...ekekeke

p/s hope ko frust menonggeng...ekeke

mamai said...

suhaila adakah si Ada yang kau sebut tu si suhada dan si Ismail itu budak dari eagle dulu ker...

♥cybermummy♥ said...

yeaa !!! Sue dah selamat kembali walaupun gagal mendaki ke puncak . tak pe sue lain kali cuba lagi .
Psttt !! Mamat dari kanada tu hensem tak . :P

ninie said...

tahniah sue walau tak sampai ke puncak.. ada rezeki leh cuba lagik...

MY HEART said...

Hah... ko dah pegi ke sue? Matik2 aku blom pegi.. apsal tak roger.. kan kita janji nak jumpa kat epot.. adohai....

suhaila-ab said...

tuya : hahaha...tak cukup stamina baca entry aku....aku bukan rasa nak nangis tau...aku rasa nak berguling2 je masa tu...

ze : mmg aku frust menonggeng....

suhaila-ab said...

mamai : yg ko teka itu betul..suhada n lakinya mail hehehe...

cybermummy : mamat kanada tu hensem..nanti aku tepekkan gambo nya...

ninie : insyaallah kalau ada rezeki aku akan panjat lagi..

my heart : aku mintak maaf banyak2 pasal aku masa tu dah kalaut2 pasalnya dah terlambat...member aku tertinggal barang tembaknya (camera) di melaka..kena tunggu org hantar ke seremban...so sampai klia terus check in..next time kita jumpa...

ayin jemin said...

kak,kata nak jumpa!
jom la!
hehehe

Dee said...

aritu masa dee kundasang pun angin ribut kuat kt bwh..x dpt bygnkan kesejukan kat gunung tu..tp mmgkan...cam angin ribut helikopter..sgt2 sejuk...tu baru kat bwh..hahaha..

suhaila-ab said...

dee : tau tak perrrrr!!!!!

Syima Syaz said...

walaweh sue...sumpah aku tak sanggup!

E-Marlin said...

Beshla baca pengalaman awak naik gunung...... brp ribu tanggala yang awak dah daki ye... saya gi naik air terjun telaga tujuh...sampai anak tangga 200 lebey pun dah semput.....
kira kuat jugala badan awak ni...