Sunday, October 21, 2012

MENU : KERABU SELOM


Selamat tengahari semua...entry pembuka kat bawah td tak sempat nak bersalam hehehe...assalamualaikum semua....hari ni aku tak de agenda apa2 diluar negeri atau didalam negeri..so jadi bibik sepenuh masa je..seronok jugak sekali sekala jadi bibik..especially weekend..lepas penat2 bleh layan movie yang beratus dah didownload tu..lambat lagi nak habis tu..tp kalau hari2 jadi bibik je terpengguk kat umah bisa migrain gue...
Ok kita pegi ketajuk utama...side dish aku bersama nasi panas hari ni.. KERABU SELOM..jom tengok resipi hentam kromo aku..

1. Daun selom, kacang botor bersama bawang besar dipotong nipis..tp selom tu jgn nipis sangat..aku suka keratan besar-besar sbb bleh nampak dia mcm ulam lagi..kruk-kruk bila kunyah hik hik hik..
2. Tumbukkan belacan yg dibakar setengah inci gitu + cili merah @ cili padi merah + udang kering yg direndam seketika - kalau nak pedas lebihkan cili..tumbuk dan adukkan sebati..
3. Goreng kelapa parut + bahan tumbuk..jgn kering sangat..sedang2 gitu
3. Satukan daun selom + kacang botor + taugeh + bawang besar hiris + kelapa & bahan tumbuk td...kacau sebati..
4. Perah kan air limau nipis @ kasturi + garam..kalau cukup rasa hidang..

Hidang...nasi panas + ikan goreng + sambal telur..walllllaaaa...selamat mencuba!!! bye..love you..