Saturday, October 13, 2012

MENU : ASAM PEDAS TULANG

Jom masak!!


MENU : ASAM PEDAS TULANG
1. Tumis bawang putih + bawang merah + cili boh + lengkuas + halia + serai bakar titik + serbuk lada hitam..(bahan tu sume blend tau kecuali serai n lada hitam)
2. Dah betul2 garing tumisan..masuk tulang/daging yang dah direbus empuk...gaul rata...
3. Masukkan air rebusan daging
4. Masukkan air asam jawa + bendi ( tak mo taruk pun tak pe..aku tak letak apa2 pun..)
5. Dah mendidih, masuk daun kesum + garam + gula sikit..
Hidang..
Biasanya kalau asam pedas ni aku pakejkan aje...nasi putih + asam pedas + bendi rebus @ ulam ulaman + telur masin + budu(kalau ada stok heheh)..tak yah susah2 nak pikir..
* dah lamakan aku tak letak menu aku kat sini...itu pun bergantung mood utk sharing hehehehe..resipi kat atas tu rekaan aku atas kesesuaian selera tekak ku jua..kalau yg mudah2 tu aku reka sendiri la namanya..ops lupa..kalau korang nak taruk belacan bakar pun boleh..but i dun loikeee!Bye!