Tuesday, June 26, 2012

PARIS - MUSEE DU LOUVRE PART 2

Salam...selamat petang..janji nak sapu sawang semlm..sorry ler tak sempat masa..masa mencemburui aku..ok jom sapu sawang..tajuk kat atas siap ada part 2 plak ekh...hehe..pasal apa ada part 2? sebabnya masa aku jalan yang PART 1 tu aku tak masuk dalam muzium ni..masa tu hari minggu so masuk muzium ni tak perlu bayar..bila dah free tahu2 je lah..org pun ribu riban la nak masuk..aku pun tak kuasa nak layan..just duk rewang2 kat luar aje tadah angin sejuk..so hari yang ke-11 ni aku pun nak masuk gak la..
Dari sarang penginapan aku ke Palais Royal Muse Du Louvre metro station..orang tak la ramai dalam tren masa tu..mungkin jam 9.30am orang semua dah masuk ofis..sampai aje ke tempat dituju aku terus beratur beli tiket..kalau hari biasa kena la bayar..


Tak nak sesat sila baca arahan ok...jangan bodoh sombong..

Masa aku sampai sini orang pun belum ramai lagi...

Berbekalkan map muzium ni aku pun start ronda..

75% bahan pameran dalam muzium ni ada patung!!demmm!!i don't like!!!hehehhe..dah masuk dah kena la tengok...hahahhaha

Kebanyakkannya patung bogel la..aku tak de la nak tepek patung bogel byk2 dalam page aku ni..publickan..segan nanti korang hehehe...kalau nak tengok x sensored punya kat pesbuk aku la..hahah...tiada potong2..tiada tapis2..tiada sorok2..aku,dia dan patung hahahahha...apa lagi add la aku "Ajuanik"...kuang kuang kuang..



eeeuuuwww...





















Muzium ni terlalu besar dan byk betul bahan nak kena tgk..kaki pun penat..skali skala jenguk kat luar..ujan ke tak...rintik2 jeww..

Jalan dan jalan lagi..masuk gua keluar gua..

Nak masuk istana ni tapi kecik..tak muat..muat untuk tikus aje...gajah not allowed..

Part yang paling aku suka ada la senibinanya...tu pasal semua area aku snap..tapi tak de la nak tepek sini kan..muntak belilah pulak korang tengok gambo dinding n siling..heheh



Cantikkan..

Lukisan2 dr pelukis2 terkenal pun duk berkumpul kat muzium ni..

Banyak giler lukisan...sambil tgk sambil aku berangan..kalau dapat jual lukisan ni..kayo makcik!!

Orang kat luar lebih kurang je macam orang dalam lukisan tu.

Ni orang tengah berebut nak snap lukisan monalisa..aku?..tak la berebut nak hala camera..aku ke depan jugak..hanya tengok ngan mata sendiri je..ada gak snap tapi untuk simpanan sendiri je..sebab lukisan tu kan kecik je..pastu duk lam cermin plak..jadi gambar pun tak clear sangat.

Kaki dah lenguh giler..berjalan lebih kurang 3 jam..giler..

Dah penat round 1 muzium tu..aku pun keluar la..dah lemas rasanya duk dalam tu lama2..

Hujan dah berenti..tp angin sangat sejuk..

Thank you laling alab, susah2 je amik gambo hala camera tinggi2 gini..

Hampir2 nak naik beca ni..tapi bila tengok mamat ni bawak laju..pastu angin kuat and sejuk giler..terus cancel..better aku jalan aje..

Harus aku jalan kaki jugak hingga ke pangkal jalan heheh...baru boleh tgk munge...



Tgk orang joging..terliur makkk...



Tak sejuk ke kak..vogel tgh laman yang sejuk beku ni??









Bila dah sejuk2 ni..perut mmg rasa lapo aje..singgah jap..huh menu tak best..

ekh..tuktuk...aku kat paris ke kat thailand ni....sabar2...nanti aku posing original punya tuktuk kat thailand...

Balik ke sarang naik ni la..

Pilih je nak yang mana kan..



Ala..tak mo..tak jadi la nak naik..jalan kaki lagi best..boleh lepak2..











Nasib baik bunga2 ni basah lepas ujan..kalau kering pasti aku dah baring guling2 tengah2 tu..

Oppss..hari ke-8 di paris muka ditumbuhi jerawat dengan pesat sekali...tak pernah seumur hidup ada jerawat banyak gini...yeayyyyy!!!

Ok berenti jap...singgah nak tgk menu apa...

Crepe chocolate dah di tangan...ngap!!!lazat dan berkrimmmm...makan panas2 tatkala sejuk ni boleh mendamaikan jiwa..

Akhirnya...1 jam berjalan..sampai jua...kaki dah lenguh so nak balik la..lagi pun nak gi shopping kat Auchan jap...

Ramainya orang..time ni orang dah balik keje..suka duk lepak sini..pelbagai gaya, fesyen dan gelagat ada..

















Sesampai ke sarang terus tido..sapu minyak kat kaki..sakit wooo...tapi best!!

Nota kaki :Walaupun hari ni bebanan kerja masih byk..tp aku buat derk je..lunch time 1 jam ni la masa nak bermanja mesra ngan page aku ni..tapi bebanan ni perlu settle at least 60% petang esok..sebab lusa aku bercuti lagi selama 2 hari...yeaayyyy...giler cuti aku ni..hehe...rezeki kaki nak berjalan lagi..insyaAllah..semoga aku selamat pergi dan selamat pulang kembali ke tanah air yang terchenta ni...sayang tunggu i kat sana yep...(miss S dah sangap!!!)