Monday, June 18, 2012

MENU : SUP TULANG AKU

Salam..selamat makan malam....harap2 penuh berselera la menikmati makan malam masing2..tak kira la masak sendiri ke..tapau dari luar ke..jiran bagi ke..janji dapat makan dengan keadaan yang sempurna..syukur alhamdullillah...
Pagi tadi aku jamah nasik putih + rendang ayam + sayur kailan...huh berat tu breakfast..maklum la ahli bina badan mmg cam gini hehehe...tghri aku tak makan apa2 la..kenyang lagi la doww...hehhehe...petang td selesai tugasan(macam wartawan kan-sambilan) perut berkeroncong plak..terdengar2 nuar zen nyanyi lagu keroncong..sambil termenung,sambil menghayati muka bos kat depan aku...aku ada idea...aku nak masak sup tulang la malam ni...mana ada pasar malam ekh..hehe...nampak bos kat depan banyak isi..tulang tak de...tak jadi nak supkan bos..
Sharp 5.30pm td aku gigih cari tulang lembu...akhirnya...


SUP TULANG AKU

tulang lembu
rempah 4 beradik (cengkih+kulit kayu manis+bunga lawang+buah pelaga)
1 sudu besar rempah sup serbuk (aku guna cap kijang)
2 sudu besar bawang merah kisar
3 ulas bawang putih (cincang halus)
halis besar ibu jari masing2(mayang)
1 biji bawang besar mayang halus
ubi kentang (kalau nak-mlm ni aku tak letak)

cara2:
1. Bersihkan tulang2 tu..kemudian rebus sampai empuk..
2. Tumis bawang putih + bawang besar mayang + halia + rempah 4 beradik sampai naik bau..
3. Campurkan sedikit air dalam rempah sup + bawang merah kisar..kemdian ditumiskan sekali..
4. Dah ok tumisan tu..masukkan air rebusan daging td..kalau air nampak sikit, tambah ler air (aku guna air panas)
5. Dah agak2 nak mendidih tu..masuk daging dan kentang...
6. Biarkan sampai kentang empuk...dan daging+tulang nampak seksi...masukkan garam + pak haji(kalau suka la)
Dah ok sume..boleh hidangkan dengan nasi atau pun roti..

Tadi aku plan nak makan ngan nasik..tapi lepas pikir sploh kali..tak perlu makan ngan nasik la..just celup roti gardenia pun ok...alhamdullillah kenyang...tu pasal bleh update entry ni..hik hik hik...
Miss S tak terliur ke?