Friday, June 15, 2012

PARIS - LE BOURGET

Salam..gud morning!!!!hehhe..memang la..skang kul 4.30 am..huhu..td tetiba ada call masuk terus tak leh tido..pepagi dah ada orang call, pecah mimpi..macam presiden MLM rasanya..hahahahhah..
Entry sebelum ni janji nak taruk kisah Le Bourget kan..so jom ikut aku gi muzium lagi...
Hari ke-7 di bumi Paris ni aku nak jalan jauh sikit..jauh sikit je..ke Musee de I'Air et de I'Espace...hah engko..sebab minat kat kapal terbang sanggup tu nak gi tengok kapal terbang..hahah..musee ni terletak di Le Bourget..jam menunjukkan 9am..menurut ramalan cocer yg tak berapa bertauliah..katanya 12 deg dengan sedikit hujan pagi tu..so aku prepare mcm biasa la payung kecik lam beg aku dengan sebotol air mineral..tapi hati aku terasa tak nak pakai baju 2 lapis macam biasa..tak tahu plak nape..gese tu kuat heheh..so aku pakai tshirt biasa je..dari pondok penginapan, aku menaiki RER tren route A ke Chatelet Les Halles..tgk jam awal lagi..9.30..musee tu bukak kol 10..so cuci mata kat station ni jap..byk gak kedai2 kecik kat dalam station ni..sempat makan kek coklat untuk tambah lemak dalam badan..untuk ke Le Bourget aku harus tukar tren pulak..naik RER route B menuju ke airport CDG..orang dah mula ramai dalam tren..sepanjang perjalanan lebih kurang 30 min tu aku sempat snap gambar (sorry tak tepek kat sini) sampai di stesen La Bourget, aku harus menaiki bas no 152 ke Musee ni..jalan kaki ke bus stop 152 ni agak jauh jugak..menapak jugak la aku dalam 20min..tp ok la ..aku kan suka..cuma masa turun dari tren tadi tetiba terasa bahang..terpaksa bukak baju sejuk aku tu..pelik jugak ramalan cocer asyik buat salah je lately ni..nak kena terminate ni..nasib baik aku pakai tshirt biasa je..menapak 20 min peluh meleleh leleh..macam exercise kat botanical ayer keroh je..kompius aku, aku kat melaka ke kat paris ni!!akhirnya sampai jugak tp dengan keadaan muka dah berpeluh2..suhu waktu tu 23 deg!!!dengan humidity yg rendah pastinya bahang matahari terus masuk ke tulang!!







Dengan bayaran 7eu aku masuk tanpa segan silu hehehe...orang tak ramai sangat mungkin sbb hari biasa..tapi rombongan budak2 sekolah ramai!!! ok ikuti la gambar2 yang banyak kat bawah ni dengan tabah yep..









Nak gi mana brader...







Tak nak ajak aku ke brader..





Yang ni aku tak leh tumpang..bakul tu muat dia sorang je...

Ada test Piper ke esok bro?



Nak join bleh?haus ni..























Nak jugak interframe..

Nak mintak 1 bleh??



Bila dah keluar dr bangunan terasa panas meyengat kulit..dalam gamba nampak cam mendung kan..tu kamera cap ciken aku tolong ejas sendiri kut..hehhe



Jom balik melaka!!!

woi pompuan!!nak milo kurang manih satu!!!

kalau la aku sorang gini time balik nanti alangkah bahgianya..pastinya tak dengar org berdengkur..budak melalak 12 jam..tp mustahil la..naik economy class je kan wajib la dengar tu sume..bajet ciputkannnn...

Nasib baik tak dapat seat putih tu..huh...



Leading edge..trailing edge..spoilers..moveable fairing...tak de mende lain aku nak nampak ke...hari2 boleh tgk mende nih!!

Fan cowl..aft fixed fairing..nasib ko la duk situ berpuluh tahun...


















Daling!nak pinjam sepek itam daling buleh??silau la..cipet!!









































Daling jom gi Yugoslavia naik Concorde!tak mo ajak Miss S tau! padan muka dia..suka nau ngajuk!!







SORTIE...ayat pertama belajar kat negara ni..hehehe..























ada konsert!!!





Kaki Madame dah lenguh giler..luas giler musee ni..rehat dalam heli jap







Dah abih round...hehe..ada tempat yang masuk tp tak amik gambo pun...madame dah tak larat...jam menunjukkan kul 3pm..lama tol aku duk sini..

Nak kena tunggu bas lagi nih..perut lapar dah buat konsert..nak kena cari makan ni..nak tunggu dinner best lambat lagi..

Jom balik kepangkal jalan..



En pulis..bules ato saya balik dok?..kaki saya nok patoh doh ni..

Mana bas nih!!!dah la kena tunggu tgh2 panas ni..secoet bumbung pun tak dok!!!hausss!!!! lapooo!!



haa..tu pun ada restoran...bukak pintu - "bonjour madame!!!" hanguk ko, aku letih ni..tp muka madame tetap senyum gula perang...
Uolls perasan tak apa yang aku perasan?..hehe..le bourget ni tak de orang..orang sume dah kena gi perang!!!
Akhir nya aku selamat sampai ke sarang kol 5.30pm..Alhamdullillah...tanpa sesat pun(ada ciri2 riak sikit disini)..tp td masa sopink kecil kecilan masa hala balik td aku sesat dalam hasutan syaitan yang direjam sekejap!!

Para pelakon :
Aku - aku la yang debab ini..
Peramal cocer : iphone nenek sebelah bilik aku
Miss S : kawan aku kat bukit jalil yg sgt sayang kat aku..
Daling : kawan aku yg keje kat sri lanka tp Miss S sangka buruk igt bopren dia yg keje kat gunung fuji..pptuuii..jgn marah ahh...ada batu lam mulut tadi..
ooppss lupa plak
Caller pepagi buta : orang salah nombor..(miss S dah sangka bukan2 td tu..hehhe...pptuii!!byk tol batu lam mulut nih)

I miss U miss S!!muahh muahh!! (miss S alergi ekh kalau sebut muahhh muahh?)