Monday, June 4, 2012

PARIS - PALAIS GARNIER

Salam..selamat tengahari..hari ni aku terkejar2 dengan urusan kerja dan juga urusan luar kerja..maklum la kerja luaran ni aku kena buat jugak..nak cari rezeki memang kena macam ni..bersusah payah sorang diri..kalau dah dilahirkan kaya raya..pastu dapat laki hari raya jugak pasti tak terasa sakit nak dapat duit..sebut aje..mengalir keluar..syukur alhamdullillah la tu..rezeki masing2..rezeki aku pun sekarang alhamdullillah walaupun hanya sposen..rezeki gak tu..rezeki jgn ditolak..orang memberi kita menerima..janji mesti kerja bersungguh2..ye tak!! brader2 yang dah tempah kete tu..nanti aku settlekan secepat mungkin yep...nak pakai kete time raya la ni..sabo2 yep..ok balik citer pada tajuk..
Kebetulan hari ke-4 dikota Paris adalah public holiday..so ramai la orang bercuti sambil melawat mcm aku..so hari ni aku berkesempatan nak teroka Palais Garnier @ Academie Nationale De Musique @ Opera House..
Apa yang best kat sini?..biasa je..aku ingat muzium lagi..rupa nya tak la...Palais Garnier ni merupakan opera house yang paling glemer kat dunia ni..gitu la yang aku baca kat situ..dia ni jugak salah 1 tempat yg wajib jenguk jika kita ke kota Paris..keterangan lebih lanjut sila tanya En gugel...dia lebih arif..aku ni main bedal je..
Masa aku pegi ni tak la ramai sangat orang yg ada kat situ..
Sempat la buat apa2 yang patut..


Dulu aku selalu tengok movie citer mat saleh bangsawan ni..tengok opera,kalau wanita inggeris pakai baju kembang pasti siap bawak cermin mata kecik @ teropong nak tengok opera ni..pelakon plak nyanyi ala2 Ning Baizura suara tersepit..pastu penonton nangis ramai2 pasal kisah tu sedih bebenor..
Duk sini bleh bayang diaorg datang ramai2 pakai baju kembang2..


Sengetkan bangunan ni hasil tolakan aku...kuat tol aku..pakcik kat belakang tu dah cemas..
Ni la baju kembang semangkuknya..
Ni library utk script kut..aku tibai je
Ni..wa tak tau meh..
Ni macam...
macam apa2 je lah..
duit nak menanggung kehidupan di paris waktu ni makin berkurangan..kalau aku main gitar tepi jalan cam ni agaknya ada tak org bagi duit..hehehheh

kalau beranda umah aku mcm ni tiap2 malam tido luar..




seram je kan dalam opera ni..

kalau antu main kejar2 kat sini pun tak perasankan.

air!air!!

Td masa aku kat dalam bank, masa tu jam menunjukkan 1.30pm dan hampir 1 jam aku tunggu, tengah tunggu nombor giliran aku yang ke-1166 dengan begitu sabar tahap dewa..
mesin nombor : 1158
Sorang apek berumur dalam lingkungan 70thn bangun dengan bangganya...

Apek :  SELAMAT PAGI!!!!
Pompuan kat kaunter : Uncle sudah tengahari la..
Apek : Ya ka ??gua tunggu dari pagi wooo...sulah tengahari ka??
Pompuan kat kaunter : (termalu malu) ala uncle hari ni ramai orang..
Aku : cipet..

Tetiba aku plan dalam hati..kalau sampai giliran aku nanti aku nak cakap..assalamualaikum SELAMAT MALAM SEMUA!!!!DAH TIDO KE??