Thursday, June 7, 2012

PARIS - NOTRE-DAME de PARIS

Salam..dah lunch?..aku dah makan..tp brunch td..heheh..walaupun demam masih berleluasa tp aku gagahkan jugak nak buat kerja yang menimbun mcm gunung kinabalu ni..
Jom ikut aku jalan2 ke Notre Dame pulak hari ni..slot paris sebelum ni hari ke-4 aku..so hari ni sambung hari ke-4..maklum la public holiday hari tu kan..so jalan sampai petang la...hehe..nak tanggal kaki acik ni rasanya...maklum la jalan kaki je..kejar tren lagi..kompas lak jalan kemain laju (tak de hasrat buat masa skang nak tukar gps..belum terbuka hati lagi kata hati aku)
Sesudah ke Palais Garnier tu aku ke Notre Dame ni terletak di Place Jean-Paul II berdepan ngan sebuah sepital..hehehe..nak sampai situ sempat gak sesat barat..kadang2 kompas aku tu lost control gak..aku maafkan..

Sepanjang perjalanan sempat berenti posing jap..kalau tak cukup kaki tangan aku mintak tolong sesape yang lalu situ snapkan..huhuhu..



Ni tgh sesat @ makan buah langsat 2-3 kilo ni..tp aku ok je..bab jalan sesat mana pun ok je..

Tak tau apa nama tempat ni..tp area ni byk orang jual souvenir murah2...nyesal aku dah gi beli tempat lain sebelum ni..antara tempat2 lain..kat sini adalah yang paling murah..

Kalau korang nak cari souvenir murah pegi la kat area jambatan yang ada love padlock macam kat korea tu..nak tiru la tu..tapi time aku pegi ni padlock dia tak banyak lagi..lupa nak snap pic kat situ..jambatan tu depan bangunan ni..





Dalam perjalanan yang agak jauh tu..sempat gak jumpa pasar bunga ni..cantik2 sumenya..rasa nak bawak balik mlk sume bunga ni...

Harga kalau guna euro tu kiranya agak murah...kalau convert duit kita pastinya mahal..











Akhirnya sampai gak tempat yang dituju..tp tak de la aku nak masuk sini...ni kan gereja..datang sini pun nak tgk bangunannya aje..lagi pun ni salah satu monumen suggestion by kompas..



Hala balik aku dah tak larat dah nak jalan kaki lagi..lutut aku dah beralih ke betis dah...

Ramai yang tanya aku nape tak gi Disneyland?..memang aku tak pegi pun..memang tak de dlm agenda aku pun..sbb aku tak minat sangat nak pegi sana..budak2 suka la..aku ni walaupun remaja (tp agak senja sikit) so rasanya jiwa tak excited sangat nak gi tempat2 gitu..aku lebih suka tengok bangunan2 lama..bunga..sungai..and lepak2 aje..lain macam kan jiwa aku ni..hehehe...