Monday, June 11, 2012

PARIS - IENA DAY MARKET

Salam..lunch time ni..jom tido hehe..bukan ajak makan tau!! Hari ni badan sakit2..semalam outing yang extreme sikit so hari ni badan dah sengal2..aku ni dah la originally sengal..tambah2 lagi..kalau dapat rest kat umah sambil makan durian best jugak ni.hehhehe..
Jom aku sambung kisah aku kat benua lain jap..hehe..bila dah lama so panjang la kisah kan..sampai aku pun lupa dah hari keberapa..entry kat bawah sebelum ni kemain lagi cakap hari ke-4 time public holiday tu..tu hari ke-5 la..aku terlupa 1 hari sebab masa 1st day sampai tu aku bantai tido kat bilik..petang baru bangun..hehehhe..patut la bleh lupa hari pulak..
So entry ni berlaku pada hari ke-6..hari ni aku nak jalan kaki jugak..aku sukaaaa sangat jalan kaki..naik tren tu separuh2 jalan dah la...jalan yang aku dah lalu tu aku tak jalan la buat kali ke-2..aku naik tren je...aku hanya jelajah jalan yang belum penah aku teroka lagi..


Pepagi morning dah check in dalam lift ni..sekitar kul 8.30am gitu..kat bawah org pasti ramai duk jalan kaki nak gi keje..cocer kat luar masa ni agak ok dan suhu agak dingin sekitar 11 deg..yang buat aku tak tahan sikit tang angin sejuk tu je..hilang rasanya pipi tebal aku ni..


Aku berlepas tren ke Charles de Gaulle Etoile metro station yg mana kat sini adalah titik tengah untuk aku start perjalanan aku ke satu tempat ni..takde orang kan?aku pun heran gak..hehehe...

Jalan punya jalan sambil berangan dan hayati alam sekeliling..akhir nya aku makin hampir...terjumpa plak metro station Iena ni..tadi kalau aku naik terus kesini pun boleh..tp saje je tak nak..nak jugak jalan kaki..

Duduk jap nak hilang kan stress hahahhaha....langit macam nak ujan..tp tak de la ujan..


Macam jauh lagi..tp ok je..jalan dan jalan lagi...aku jalan ni tak guna map langsung..terer tak?hehe..main agak2 je...asalkan boleh..ikut gerak hati je..jangan risau kat Paris ni korang pasti kan akan sesat barat kecuali bg org yg kuat menggelabah dan cemas tak tentu pasal pasti sesat sikit2..


Habis je 1 blok aku berjalan tetiba ternampak pasar pagi..apa lagi singgah jap..mana tau bleh breakfast kali ke-2 plak..heheh..manyak nye munge...suka aye...nasib baik mata aye tak nyuling...

Tudung dan sewaktu dengan nya pun ada jual..

Haaaaaaa...ni aku suke...murah je..sekotak yg plastik tu baru 2.5euro...time ni aku tak beli pun lagi..survey la dulu..mana la tau kat depan sanun murah lagi hehe..pasar ni pun panjang kemain..

Macam2 barang ada..macam pasar malam taman merdeka pulak..hehhehe

Banyak jugak jual anak ikan kat sini..siap deco lagi gerai masing2..kalau kat pasar malam tmn merdeka pasti ah-so2 ingat gerai perhiasan ikan je...

Cis haram cheese lambak2 je...

Bila jalan depan gerai ni..air liur aku tumpah sikit kat tepi mulut...baunya tak sama ngan ayam golek tmn merdeka..lain sangat bau nya..harum mewangi...nasib baik aku tak leh makan ko ayam..kalau la boleh..pasti seko dah selamat duduk dalam beg galas aku...

Munge!!!! i like!!!

Dan lagi!!!!!

Tetiba ternampak plak udang...merah tu..mungkin dah siap rebus kut..lain macam je rupanya..

Ah-so ni jual buah agak murah..terus aku rembat buah ah-so kat gerai ah-so ni...dah la gerai buah paling murah,tp aku tetap nak mintak kurang gak..hahah...keji!!

Sodapnya..aku tak beli sebab was2 sikit..so tengok aje..dan amik bau je...

Ok, yang ni kompom aku beli..pizza thyme namanya..beli 1 je sebab kes nak rasa..kalau ikut kan perut dah full tank dah masa tu...

Siap ada water bite mark lagi...sapa curik makan pasti teringat kat aku...huhuhu

Sangat best..makan ngan yogurt la apa lagi...

Sampai kat gerai ni, aku tengek lama sikit..dah pasti nak rembat barang kat kedai ni...hasil tawar menawar yang agak hebat maka aku mampu tersenyum bawak pulang 2-3 helai...hokhokhok...sempat aku sepah kan baju dia..padan muka heheheh...apa pun MERCI!!!

Hari ke-6 ni perjalanan destinasi sebenar bukan kat sini..heheh..pasar ni jumpa tanpa dirancang..heheh...tetiba je dia wujud depan mata,..aku nak kelain...sambungan selepas ini la...aku nak pejam mata jap..letih acik...