Wednesday, June 13, 2012

PARIS - EIFFLE TOWER XPDC

Salam..selamat tengahari..buat apa tu you??...selamat bekerja bg kawan2 yang sedang bekerja dan yang tak bekerja tu selamat melepak dan tgk tv jeee la..hehe..jangan marah nanti cepat tua ganyut...
Tghr ni aku nak sambung kisah aku yang lepas..dah penat jalan kat day market..aku rehat bawah pokok kat taman ni jap sambil makan2 dan minum2 bekalan dlm beg...dan sambung baca buku skit...dan tengok orang la..


Masa ni lebih kurang 11 lebih dah..hampir jam 12..tourist tgh ramai la ni..
Mana aku nak gi ni sebenarnya???...heheh..nak gi Eiffle Tower je la..pegi buat kali ke-2 selama aku duk sini..version pertama pegi ngan tren..langsung tak feel sebab pegi kejap je..tak sempat nak lepak2 tgk orang..so kali ke-2 ni harus la adventure sikit..pegi jalan kaki..lebih kurang 5km lebih sgt2 gak perjalanan aku ni..tapi aku ok je..tak penat pun..sebab sepanjang jalan banyak hiburan..berenti kejap..jalan kejap...best!!tak de gangguan!!!

Huih tempat ni ada aku sorang je??...hahahhaha taman ini aku yang punya!!!!!

Walaupun dekat dengan jalan besar tp bila duk bawah pokok ni hanya dengar bunyi daun2 kena tiup angin...suara org cakap pun tak de...memang agak sunyi...aku tak takut ke?...tak la..aku yakin n tawakal je la..aku kan jenis main redah je..insyaAllah tak sesat...tak perlu map2 ni sume(berlagak siut)..hehehheh...

Tak paham...

Akhirnya sampai...rest kejap kat bangku tengok orang...nampak jugak ramai kelibat malaysian..ada family..ada couple..dan ada sorang2 macam aku..ulang lagi sekali sorang2 macam aku..kalau ada tak paham gak sila get lost..telongkop sama ko..(to Miss S sahaja)...
Nak panjat dari bawah tinggi ni...perlukan byk equipment..equipment kinabalu tak bawak plak....power bar tak de..cokolat itam otel adalah...apa pun tak boleh tu...buat gemok boleh la..

Sebelum nk panjat keatas...tgk2 papan tanda dulu..mana la tahu ada signage dilarang naik utk perempuan gemok hehehhe...

Kat sini ada 2 pilihan..nak naik terus keatas guna lift atau separuh2..makna separuh ni adalah-naik tangga guna kaki sendiri sampai level 2 kemudian baru naik sampai top guna lift...bayaran lain2 harga...kalau naik lift terus dalam 12Eu tp kalau guna tangga separuh tu 10.5E je..so aku pilih naik tangga..akukan suka adventure2 ni bagai..so cari jalan susah sikit..."hidup kalau nak senang aje cepat tido lam keranda" tag line aku tuh..

Gambo time naik tangga tak de la nak paste kat sini...heheh...ni time dah sampai Level 2...tak la tinggi sangat pun..

Kat Level 2 ni boleh lepak2 sambil makan2 n minum2..so aku lepak jap..minum coco panas..sejuk kat atas time ni..so cari barang panas sikit...untuk buang rasa lelah naik tangga tadi aku baca buku jap..sambil tu tgk bebudak tadika ni duk prepare nak naik to top..bukan main terejal lagi..pening cikgu cikgi nak control..


Dah abih 2 chapters..aku sambung keliling Level 2 ni..sempat snap view...





Gambar kat atas ni adalah rupa orang berbaris nak beli tiket naik guna lift...huh salah satu sebab aku lebih rela guna tangga..lagi berbaloi bleh tgk view kat Level 2+lepak+minum coco+baca buku...beratur panjang2 ada lah perkara yang sgt membuang masa dan tak adventure langsung..malas pun ada kan..tp kalau warga emas tu ok la..ada la reason atau pun ada anak kecik ke...tp ada jugak mat saleh yang naik tangga ngan aku kelek anak kecik..thumbs up utk diaorang..













Dari sini aku dah boleh plan nak pegi mana lepas ni..tak yah nak guna kompas ke..tourist guide ke..apa igt aku hadap sangat ke nak kena org bawak2??tak leh jalan sorang2??(statement to Miss S only)
Huh tinggi lagi nak panjat ni..kalau korang nak tahu..aku ni seorang yang gayat...aku kurang boleh tgk kebawah walaupun dibangunan 4 tingkat aje..untuk atasai masalah kecacatan gayat aku ni..pelbagai cara aku cuba..naik banguan 13 tingkat..panjat gunung ledang..berjalan canopy dari pokok ke pokok...panjat gunung kinabalu...dan banyak lagi..dan terbaru ini la cabaran gayat aku...perasaan kecut perut mmg tak leh hilang..tp aku tetap success boleh tgk kebawah!!!

ok lets go bebeh!!

Sampai kat atas ni ramai gak orang ada...bahagian dalam suhu agak suam2 kuku...nyaman je rasa...

Bila aku keluar je..hah engkau terperanjat makkk...gayuttttt...rasa macam nak tertolak terejun bawah...rupa org jalan macam semut dah...

so snap dulu sekeliling...sejuk woo kat atas ni nak gabak pipi aku kebas...angin kuat..



















Sebenarnya tak la tinggi sangat pun..tinggi lagi menara KL..ekh menara KL aku belum test gayut lagi la..nanti nak naik ngan miss S la..Miss S sayang ku jom kita naik menara KL nak??hehehe
Perjalanan aku dari bawah naik tangga ke level 2+minum coco+baca buku+tgk orang+beratur naik lift nak keatas+naik lift = 1jam setengah...kat atas aku duk snap sana sini..bila dah penat berdiri tengok alam sekeliling..duduk lepak la pulak apa lagi..tadah angin banyak2 pasal nak bawak bekal balik Melaka..member cakap melaka tgh panas giler time tu...sambil lepak2 + baca buku 3-4 chapters..sejam aku duk kat atas Eiffle Tower tu ahhahah...nasib baik tak jumpa Fahrin...balik sini baru tahu Fasha n Fahrin baru abih shooting kat sana..huhuhu..tp diaorg dah lama balik dah...

Dah hampir 2 jam lebih berramas mesra ngan besi Eiffle Tower..aku pun turun la..boleh guna lift terus hingga ke bawah ataupun berenti di Level 2 dan turun guna tangga ke bawah..aku pilih option 2 la..sampai dibawah jari rasa mcm kaku je..harus nak kena coco panas lagi ni...kat sini aku hanya minum koko aje..kopi aku kureng sikit...tp bila teringat tak mo minum air banyak so aku cancel la nak beli hot choco lagi..bukan apa..tandas kat sini tak de air...tak main ler calit2 ni..hehehhehe

Ekh nape tetiba singgah sini plak..heheh..tekak buat hal..meronta nak "air pecem"...td bukan ke jari dah kaku??unpredictable...

Kalau tak layan tekak nantikan merajuk macam pangai tak sudah Miss S...layan je la..

Tambah ni sikit...sikit jeewww....

Ok, lepak kat padang ni plak...makan air pecem+french fries+baca buku sambil telentang meniarap beguling2..tak de sapa yang kacau...baca plak part yang sedih hiba bleh meleleh air mata makkk...

Jam menghampiri 4.50pm..aku harus berangkat balik..nak cuci mata dalam tren pulak..mana tau tersangkut kat kedai souvenir lagi kat station2 tu...pastikan sampai ke sarang sebelum kol 6...kol 6 dah asar..nanti imam mesjid kg ulu kaunseling kalau kes terlepas2 ni...

Ini la dia buku yang aku duk telek selama di Paris ni..dan dah abih pun masa kat Eiffle Tower ni...ayor mate makk bergenang2 nak leh ke abih.(meleleh pun ada)...


Route jalan kaki aku ke Eiffle Tower..start dari Champs-Elysees (depan Arc de Triomphe)-anak panah itam tuh...red line tu la perjalanan aku...hahahhahahha...jauh rupanya...tapi bila jalan tak la rasa sangat jauhnya..patut la boleh jumpa pasar bagai..

Nanti sambung lagi ke La Bourget...