Monday, February 9, 2009

Makhluk Obesiti

Manusia : Empat daripada 10 orang dewasa yang melebihi usia 18 tahun di negara ini sama ada mengalami kegemukan atau terlebih berat badan.

Makhluk ini??




Manusia: APA KESAN OBESITI? Dari segi emosi, seorang yang obes boleh menghadapi masalah kekurangan keyakinan diri dan depresi kerana tidak dapat menikmati hidup yang normal dan aktif.
Makhluk ini???
Tidurnya pasti berdengkur


Manusia : CARA MENGATASI OBESITI SENAMAN: Berjalan kaki dengan cepat, menaiki tangga, bersenam aerobik. Berlari, lari-lari anak (joging), berbasikal, berenang, atau merentas desa.Bersukan dengan bermain tenis, bola sepak, atau skuasy. Berjalan-jalan, berkebun. Melakukan kerja-kerja rumah, menari, dan aktiviti-aktiviti yang lain.

Makhluk ini??

Manusia : APA PUNCA OBESITI? Genetik atau keturunan – gaya pemakanan keluarga Pemakanan- Makanan yang telah di proses kebanyakkannya mempunyai kadar gula dan lemak yang tinggi. Kurang aktiviti/senaman Pengambilan ubat-ubatan.
Makhluk ini??

Selain itu, berat badan berlebihan boleh merosakkan sendi dan mengakibatkan osteoartritis.



Nisbah pinggang-ke-pinggul (WHR) WHR boleh dikira dengan membahagikan lilitan pinggang dengan lilitan pinggul. WHR ialah suatu ukuran mudah untuk taksiran pembahagian lemak dalam badan. Keliling pinggang sm/in Keliling pinggul sm/in







Obesiti ialah sejenis penyakit nutrisi. Seseorang dikatakan obes jika: Indeks Jisim Badan (BMI) melebihi 40 atau 35 beratnya adalah 30% lebih tinggi daripada julat normal bagi tinggi badan, jantina dan umurnya.

APA KES???
Ciow...

1 comment:

iedadadida's said...

kes eh tuan eh lah..
bagi mkn secukup nyer..
comei nyer rasa nak picit2..huhuhu