Saturday, May 11, 2013

SENDIRI PUNYA - PUDINA

Salam..pagi td dah post opening utk hari ni kan..sebelum buat opening tu dah telan sebijik pil selsema..lepas tu terus tido..opening tak sempat nak citer panjang..ok kita tinggalkan cerita 4 jam yang lepas..
Sebenarnya td tak la mengantuk sangat pun..memang aku mintak ngan Doc Nazim yg spesel punya ubat supaya aku tak la tido 24jam..hehehhh..cuma aku rasa aku perlu rest..baring2 pemalas gitu..on tv..cucuk hd..layan RM..gelak2..then terlelap..hihi..pastu RM tgk aku pulok...osem!!
Tersedar aje td bila jiran tetangga yg memang dah lama nak kena penampar ngan aku duk main hon kete..bini ko tu pekak badak ok..tak yah la ko duk test2 hon..ish..maroh beno bunyi kan..hihih..tak la maroh sangat pownnn...nasib baik jugak aku terjaga..boleh la aku update belog aku yg hangat2 taik kuba ni..hah?tak tahu kuba tu apa?..kuba adalah sejenis serangga yang boleh memberikan aroma lavender..serangga ni la yang terkandung dalam Shieldtox tin warna pepel tu..huhu..terbaikkk!! - (kesan pil)
Tetiba pulak hari ni aku ada mood nak berada dialam maya kan..biasanya kalau weekend gini aku buat keje2 yang lebih berpekdah dan mendatangkan hasil...aku tak bermaksud menulis belog ni tak berpekdah, jgn sentap ok..maksud aku, untuk diri aku aje..dr aku ngadap pc dr pagi sampai petang baik aku uruskan hal aku yg lain..hihi..hari ni badan agak lemau so aktiviti berlari di Taman Botanikal tergendala..tgk keadaan petang ini atau esok pagi aje - takan lari beruk dikejar...
Memandangkan saat ini aku belom makan apa2 yg mabeles selain butterscotch sekeping cicah anlene coklat secawe selepas subuh td, perut duk main gendang dgn jayanya..apa nak masak yer..nasi?tak nak la..no mood..lain tawon mkn nasik..nanti akan dipikirkan kemudian lah..kita minum quakeroats dulu!!!
 
Entry kali ni aku nak citer la sikit pasal hasil tanaman aku..tanaman aku ada banyak jenis jugak, sume yang simple2 aje..tp tak de la aku lorat nak citer satu2 kat sini semuakan..ok aku "petik" pudina dulu la..
Kenapa aku tanam pudina?..sebab utama- sebelum ni aku sangat rajin beli daun pudina..boleh katakan setiap kali gi pasar mesti cekau bawak balik seikat..nak rondam dlm teh la..sirap la..barli la..guna buat nasik beriani la..mcm2 akal la..tak masuk akal pun ada..kat pasar muroh je daun pudina seikat ni..singgit kalau tak silap..walaupun kat pasar bersepah dan murah tapi aku nak tanam jugok..degil pailang la katakan..1 day tu aku beli seikat..pakai sekali je sebab nak buat nasi beryani gam uhu..kemudian campak dalam esbok 3-4 hari..bila tiba hari minggu-hari 5S sedonia- aku masuk acara gali dan menang n jumpa la seikat yang dah nak itam2 tu..ting!!!-lampu otak nya..
Aku rendam yang batang masih ijau2 dalam gelas berisi air bersih..parking dia tepi tingkap sinki..duduk ko seminggu kat situ..dengan harapan menggunung dia akan kuar akar..
Dengan pencahayaan yang baik kat tepi tingkap dapur aku..udara pusat bandar melaka yang segar giler..angin sepoi2..maka akar halus2 tumbuh dalam masa 3 hari..tak snap-lorat bebeno rasanya..activity yg tak sengaja ni membuahkan hasil selepas seminggu..
Aku pun pindahkan batang pudina ni ke tanah organik dlm pasu kecik..dalam bahasa pertanian-tuai dalam keratan vatang..kakak aku cakap nak tuai terus batang pudina tanpa akar kat tanah organik pun boleh..pasu tu aku letak kan ditempat yang teduh..hari2 nak gi keje aku siram ram suriram..dari hari ke hari pudina aku menunjukkan percambahan dan terus membesar bagai johan melalui tunas yang baru..masa tengah dia duk rancak membesar, aku tak petik pun, bukan apa nak bagi dia betul2 kuat-so tahap gelojoh harus dihilangkan ok..
Sekarang pudina aku dah memasukki alam dewasa..dan dari pasu kecik dah kena pindah pasu besar..dan aku pindah dia ketempat lain yang ada lebih sinaran cahaya matahari tp masih terlindung..kalau korang nak cuba tanam jugak, jgn pulak bawah matahari terik korang parking dia..mampos kawan tu gaknya.. setiap 2 minggu aku tabur baja organik tahi ayam(pallet punya bukan real tau) dan juga baja untuk tumbuhan hijau..tak la tabur byk sangat..padan2 patut la ngan pudina aku tu..nanti obesiti plak..huhuhu..air mesti cukup..siram pagi dan petang..
 

So inilah dia pudina hasil tangan aku..gemok2 sume..pokok pudina ni agak menjalar meleret..so aku kena taruk dia tinggi sikit..walaupun dah category dewasa tp dia masih dalam proses nak merimbun jadi hutan pudina kalau aku tak petik makan sendiri or bagi kat orang..
Tp bila dah ada pokok pudina sendiri ni..tak de la pulak aku lorat nak buat teh pudina bagai - teh kena hindarkan buat sementara waktu sekarang ni...celop dalam air sirap pun tak de..errmmm...buat nasi beriani pun tak aaa...errmmm...taruk lam nasik putih pun tak aaaa jugak...so?
POKOK PUDINA AKU BAKAL MENJADI HUTAN SIMPAN DIRUMAH AKU..HAK HAK HAK..
Kepada jiran2 aku, aku dah pesan roger aku kalau korang nak, aku boleh tolong sembelihkan utk korang..or kalau aku out stesen pun datang la amik sendiri tapi jangan lupa tolong siram tanaman2 ku iteww..hahahaha...
Out-azan zohor berkumandang..