Tuesday, May 14, 2013

IKAN STIM + TERUNG BAKAR

Salam..apakabar semua hari ni...terima kasih datang bertandang kesini..hari ni tak de apa issue yang nak dibangkitkan pon..dan hari ni tak de resepi yang istimewa sangat tau..tajuk je gempak..hehe..aku memang suka main acah2 ngan org ni..kalau yang cepat melatah tu nasib la, sentap...
Hari ni mmg aku tak de selera nak makan..tapi disebabkan aku tak makan apa2 dari pagi..bila nak malam perut ni pandai pulak mintak diisi..
Aku bukannya malas nak masak..tp tak tau apa nak makan..kalau dah tepu sgt nak pikir aku beli je beger joe kat depan umah aku ni..tp tetiba aku rasa nak makan ikan rebus2 je..ekhhh takan nak masak singgang lagi..tak leh la..tetiba terasa plak nak makan ikan stim..ikan apa ada lam esbok tu ekh...bukak esbok errmmmm....ada kurang la barang2 nya..tp yang penting yang asas tu wajib ada..aku tak kisah..stim ikan ngan garam halia bwg putih pun ok je..pernah gak buat dulu...senang dan ringkas..bukan agong pun nak makan..tekak aku ni je yang nak makan...hihihi...
Jadi apa lagi..ketungtang2 jap..so siap la menu malam ni yang sangat ntah apa2 tp sangat membuka selera aku dengan baunya yang tak menahan...hihihi
 
 
Ikan cencaru tu aku mandikan dengan kicap manis + sos ikan + lada sulah + garam..
Yang sampah sarap tu bawang putih + bawah merah + halia + daun limau purut..
Haaa...korang penah dengar ke org buat stim mcm tu punya gaya?..hahahaha...tak penah aku dengo org buat masak stim taruk daunlimau purut..hihh aku je kut..maklum lah kat luar dalam pasu tu pokok limau purut aku kemain subur...daun mengimbun..sayang kalau tak guna..amik ko..masak stim pun taruk..hihi..

Ni apa pulak yang itam tebako ni? arangkah?...hihi...ni la terung bako..memang bako sungguh lah..nak buat cicah ngan budu tu..terung bako ni mmg peberet aku semenjak menapak ke negeri melaka ni..dulu2 aku kurang sikit makan terung ni..maklum la kakak aku duk goreng sambal je..jadi tak makan sangat..tp bila dah diperkenalkan dengan cara bako hangus ni..aku jatuh cinta plak..tp yang penting kena ada lawannya..budu ke..cencaluk ke..sambal belacan ke..tempoyak ke..perggggghhhh walllaaaa..hihi...gimik je lebih..kena lak ngan nasik panas..huh berpeluh!! Aku penah makan ikan kembung goreng + terung bako + budu..kuah tak de tau..nasik kosong aje..mesti makan time panas2 tu..boleh pinsan makkkk dekkk....hahaha..chow dulu la..
Jemput makan sume...bismillah....