Tuesday, January 1, 2013

PULAU SIBU 2

Kisah Pulau Sibu 1

Salam...bertemu kembali lewat 01.01.2013...hari ni cuaca di melaka bandaraya bersejarah agak basah lembab..petang tadi hujan lebat..aku suka hujan..terus keluarkan pokok langsuir aku...hah??langsuir?...seram pulok nama pokok belaan aku ni..pemberian kakak aku dr Trg dan aku bawak ke melaka dengan jayanya..saje je hari ni aku bagi pokok langsuir aku mandi hujan...hujan lebat giler td..kalau 3 hari 3 malam tu mau melaka pulok yang banjir...
Kita tinggalkan kisah langsuir..nanti aku ambik gambonya..segak bergaya dia tergantung di beranda aku..jom aku nak sambung kisah Sibu..imbas sikit entry sebelum ni..

Perjalanan ke Jeti Tg Leman..jalan yang lurus dan benar ni di hutan simpan kat Kahang-Jemaluang tu..seram gak nih kalau lalu memalam..kuar pontianak jibam-jibam..ayukkktaktauuuu...

 Jalan agak teruk sikit,mungkin jalan ni favorite drebar2 lori aje..kereta aku yang comel itu boleh bertukar jadi kereta kuda..

Kereta lalulalang tak de sangat...masa aku lalu sini..boleh kira je berapa kereta yang selisih..nasib baik selisih bebetul kete manusia..kalau kete bunian? kalau selisih ngan cik ponti terbang?..selisish malaikat 44 la nampaknya..motor? harem tak de nampak..agaknya tempat ni bebetul ada mistik dan paranormal kut..sbb nampak lain macam..2-3 kali melalui satu2 kawasan tetiba je bulu roma aku berdiri..aku baca ayat kursi aje....aku malas nak meluahkan pendapat dan perasaan kat Miss S pasal mistik dan paranormal ni..sbb aku dah kenal dia ni "penakut pait"..

Selepas perjalanan yang gerun dan mencabar jiwa hampir sejam...akhirnya kami jumpa papan tanda ni..alhamdulillah..memang kami melalui jalan yang benar...

Papan tanda ni menyambut ketibaan kami..

 Jam 11am..kami dah berada dalm feri..luggage? jangan risau..pihak resort akan uruskan segalanya..korang bawak diri aje ke pulau..

 Masa kat dalam feri ni nampak ramai juga satu tujuan dengan kami..errmmm maknanya ramai jugak la kejiranan kami nanti..

 Sepanjang perjalanan air kami selama 30 min ++ tu..aku seperti berada dalam sauna kat Osaka pulak..mende alah ni malu2 nak sejuk kan kami..stress 30 min..

Sampai aje di Jeti Pulau Sibu..kelihatan tokey pekerja resort dah sedia menanti kedatangan kami..
Hwan-yeong!!!! ekh salah...welkam...


Pulau ni agak privasi..tak ade resort lain disini melainkan Sibu Island Resort (SIR) ini saja..maknanya kami-kami je yang ada kat resort ni..huhuh..

 Kedatangan kami disambut mesra oleh alunan suara penyanyi dari hawaii ni...SIR pinjam dr hawaii la ni..

Dan jugak segelas fresh orange sejuk..hilang stress sauna dalam feri tadi.. 

Akhirnya sampai jugak setelah 2-3 minggu plan...syabas beteii..


Sejuk anak mata memandang..tetiba terasa dejavu maldives..kepala hangguk ko maldives!dushh 2x!


Selain dari penyanyi hawaii yang sambut kami..ada makhluk lain jugak yang sambut..abg & kak rusa...errmmm panggang pon sodap...aku dah usulkan idea aku nak jadikan salah seko tu dinner kami malam karang kat Miss S..Miss S angguk laju tanda setuju sangat.


Selepas check-in..kami menuju ke Deluxe Terrace Chalet No 1014..nasib baik dekat je..

 Cafe nya..lupa plak nama apa..


 Untuk kebilik kami kena rentas desa dan kolam..


Kalau rasa panas badan..boleh menyelam dulu sebelum sampai..

Burung sape terlepas ni..

Selesai merentas desa..akhirnya sampai ke pondok kami..


Assalamualaikum.....annyeonghaseyo...anybody home????....

Bersambung...