Saturday, January 12, 2013

CENCARU SUMBAT BAKAR

Salam..baru nak update untuk minggu ni???...hehehe..pembuka bicara dengan aksi masak2..apa lagi xtvt aku nak buat kat umah selain dari main piok kuali...
 
 
Ikan Cencaru Sumbat Bakar
 
Jom aku share sikit cara2 nak buat..cara membuat ni memang 100% hasil rekaan semata-mata aku..tak cedok kat mana2..bukan nak tunjuk terer tapi nak tunjuk hentam kromo aku dalam bidang kulinari..jangan sampai mabok sudah...
 

Mula-mula potong bahan2 kat atas..apa?tak kenal...ayoyo..meh aku kaborkan..bawang merah/besar, bawang putih, cili api..
 
 
Peskan air asam jawa..buat pekat sikit..dan campurkan bahan potong tadi..sumer sekali..
 
 
Ikan cencaru besar bapak dibersihkan..dan potong belah tepi buat poket..isi bahan kat atas tadi dalam poket kanggaru ikan cencaru tadi..kalau bakar atas pemanggang..sila bungkus ikan tersebut ketat2 dengan daun kunyit, baru lah dibakar..tapi oleh sebab aku tak guna pembakar berapi-api..so aku alas saja denagn daun kunyit dan tutup(selimut jugak-ikan sejuk) dan letak atas kuali leper..tarukkan minyak sikit atas kuali tu sebelum taruk ikan beralas daun kunyit tu..bila ikan dah masak..angkat la..jangan lupa perahkan sedikit limau..luvly..
 
 
Boleh dimakan begitu saja dengan nasi ataupun sediakan sambal lada selimut ikan bakar td..nak lebih ngam dengan selera aku yang besar ini..semangkuk hayun budu yang penuh dengan cili padi..sesiapa yang anti budu..sila buat air asam..pasti menjilat jari!!! chow..