Monday, September 28, 2009

FUSILLI GORENG


500 g Fusilli } direbus sehingga lembut dan toskan kemudian digaul dengan sedikit minyak
1 cawan daging/isi ayam dipotong dadu atau dicincang
1 labu bawang besar } dipotong dadu
3 ulas bawang putih } dicincang halus
minyak masak untuk menumis
1 tin cendawan butang } dibelah dua
1/2 biji capsicum hijau } dipotong dadu
1/2 biji capsicum merah } dipotong dadu
4 sudu besar tomato sos
4 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap cair
1/2 sudu kecil serbuk lada sulah
garam secukup rasa
Cara membuat:Panaskan minyak, tumiskan bawang besar dan bawang putih sehingga wangi Masukkan daging/ayam , goreng sebentar sehingga masak.Masukkan sos tomato, sos tiram , sos cili , kicap cair, lada sulah dan semua sayur di atas dan gaul rata.Masukkan fusilli, gaul sebati serta rasakan garamnya dan bolehlah dihidangkan.
Nota tapak kaki: kalau nak lagi pedas masa tumis boleh juga masukkan cili kisar sesudu dua terpulang kpd selera masing2..resepi ni sesuai utk kanak2 sbb tak pedas sgt..lagi pun kanak2 pasti suka sbb bentuk fusilli cantikk..sesekali boring makan nasi tukar selera kpd pasta sedap juga kan..
Kali ni aku bagi resepi skali...nanti tak bg ada yg tertanya2 pulaksss..bunyi tipon..fax..emel..ym..skype..msn..mirc...tak sanggup mokcik kena seranah...poyo je bunyi....
Ciaow...

5 comments:

mamai said...

sue kau tahu raya hari tu akak aku awat menatang nie..semua orang makan kecuali aku

Dee said...

sana sini citer psl raya..tup2 blog sab..citer psl resepi..cayalah!!

CINTAMANISZ Lite said...

Hang ni mmg suka ye makan makanan cenggini..best ler..
Akak ni susah ler. Ntah pe hal..tekak ni susah sgt nak terima makanan cenggini. Tgk pun tak terliur..adoii..

psst; gambar raya satu aje ke? Gambar ngan mak ngan ayahnya takde??

CINTAMANISZ Lite said...

Uikks..jgn terasa hati ler pulak akak kata tgk tak terliur tu tau!!
Akak nak kata cenggini sebenarnya; tgk org dok hidang makanan tu real dpn mata pun..akak takleh nak amek pinggan utk rasa ler, sian kat tuan umah tu, huhu..

Maaf zahir batin..

suhaila-ab said...

tak pe kalau ko tak suker kak...sbb ko lom try lagi makan kak...aku dulu pun tak suker...tapi skang suker suker suker...hehehhe..

Kak cintamanisz sayang...aku anak yatim lagi piatu...mana nak datang hambik gambo ngan mak hayah aku...cukup ler tu sekeping...dari tak de langsung...