Monday, April 23, 2012

MERAPU

Salam...dah lunch semua...aku baru menghabiskan 1 periok bekas nasi ayam..Alhamdullillah kenyang...kalau makan free ni memang berselera aje...nasi ayam melaka,nasi ayam kelumpo,nasi ayam johor, nasi ayam terengganu,nasi ayam penang,nasi ayam singapore atau nasi ayam sabah sumer nya rasa sama..cuma kalau nasi ayam free lazatnya ada lebih sikit...tapi kalau tak sama antara negeri ni pun mungkin ikut loghat masing2 kut..
Sebut pasal loghat kalau kat melaka, ayat yg aku suka dengar tp rasa pelik dan kadang tu tak tau apa maknanya seperti nombol..tak apik..mengigal ngigal..ketuntang..musibat...hawau tak nge..melesey..besar bagak dan macam2 lagi..
Semalam aku berlokasi di Bera Pahang...dikaunter sebuah kedai runcit nyoya, tetiba terdengar skrip ni..
Makcik lingkungan 60an : "Nya! berapa harga SEKERIM ni?"
Mulanya aku tak dapat tangkap lagi..lepas tgk aiskrim kat tangan nya baru ler paham...
Jadi kalau kita kemana2 kita jangan lah banyak komen percakapan mahupun makanan diaorang..tak kira la berdepan dengan orang mahupun ditulis di blog kesayangan sendiri dan jangan sekali2 mengeluarkan kata ini..."saya rasa nasi ayam kat terengganu lagi best dari nasi ayam kat perlis" atau
"saya tengok orang2 melaka lagi cantik dari orang perak" atau "saya tak suka dengar orang kelantan cakap tak paham langsung..ok lagi orang trg" atau "negeri kedah lagi mundur dari pahang"...dalam erti kata lain jangan merendah rendahkan kelebihan yang ada pada orang lain...dan jugak jangan meninggi ninggi kan apa yang kita ada contoh ayat yang paling tak leh blah dalam blog atau pun ketika perbualan ..."perasan tak?aku nampak cantik hari ni kan?" atau "saya nampak cun kan?" atau "baju yang aku pilih semuanya cantik2 dan up todate semua"..."rumah saya besar bagak walaupun tinggal 2 orang jewww.." atau " saya kalau pakai lipstik murah2 ni nanti bibir jadi menggelupas melecur" atau "saya tak nak masukkan gambar saya banyak2 dalam blog sbb ramai yang cakap pipi saya merah gebu"...mampuihh!!!
Hidup mesti bersederhana la ok..

kita berada dibawah langit yang sama....

Pokok Sekentut...

No comments: