Thursday, March 4, 2010

KISAH BAHASA TRANUNG LAGI

Minggu lepas hari Khamis 12.30 tghri tegak aku menekan pedal minyak balik ke kampung halaman ku TRG....oleh sebab adanya agenda balik kampung ni makanya aku bukak entry sebelum dah selepas bercuti berkenaan negeri aku...mood balik kampung mesti ada..sebelum ni entry kisah lucu ber"kecek luo" dan utk entry ni aku sambung sikit lagi...pengalaman member sekampung dan kisah aku sendiri hikhikhik...
Kepada sesiapa yg nak belajar bahasa Pantai Timur (TRG + KLTN) ni boleh la rujuk entry aku ni kut..hehe..bak kata org Melaka bahasa "kahau" aje yg diajar tiada dalam mana2 kamus dewan atau campuran bahasa sanskrit.....tapi ingat jangan melakukan kesalahan2 tatabahasa seperti mereka2 ini..kita ikuti kisah kali ini...

Cth 1 :
Dalam sebuah komuter...abang boleh KENSOT sikit tak?saya nk duduk RETEP.

Cth 2 :
Mak aku lak bila datang perak sembang ngan mak mertua aku...tetiba kaki kejang(cramp)....di katenye '' huh kaki saya SETOK KARONG''

Cth 3 :
Ada org dari KL dtg ke kampung...org kmpung tu dah tau dia org luar.. so nak kecek luar gak laa....org KL tu tanya budak2 tu... ' mak ada tak? ' .. budak2 tu jawab.. " TAKDI mak ada di TANAH .. dia cakap nak gi ke TEMBAK beli lauk..... "

Cth 4 :
Sayo dulu masa memula duk KL..kalu nak gi isi minyak kat stesen minyak selalu bimbang kalu boleh pam no 8..sebab masa nak bg tau ke cashier selalu salah sebut RM30 PAN LAPAM.. patuttnya RM30 pam lapan...

Cth 5 :
Sessi suaikenal disebuah maktab.."saya berasal dari KELANTAM cik"...

Cth 6 :
kawan adik saya ... gi interbiu 2-3 hari lepas...oleh krn semua peng-interbiu tu org luar... trpksa la kontrol...kena ckp luar...dia kata..."debor dok soh kate aaa"...kena tnya... soalannya.. siapa ahli sukan malaysia yg menang pingat di sukan olimpik sebelum ni...?dia jawab.... "CHUNG HWA WEI SENG".... <===kan ni nama sekolah dgn konfiden nya...

Cth 7 :
aritu aku tgk Mesia hari ini..die wat lintas langsung dr primula..jemput la tokey atikah songket..pokcik tokey tu pesan"KAING SONKET NI KITE KENA SIMPAN DLM GHOBAK LA" tercengang2 2 org pengacara tu..

Cth 8 :
ada oghe kelate tepon saya, bila tanya duk mana ni? dia jawab dlm bhs stdandard - 'aku duk atas kereta..' tak leh nak bayang dia dok atas bumbung kete sambil berbual guna hp.perasan tak, org kelantan ni w/pun lidah tak pekat - bila cakap bhs standard, kita leh perasan juga thru perkataan yg ditranslate ke dlm bhs melayu. Penggunaannya masih ikut laras loghat kelate. Cuma sebutan aje baku.

Cth 9 :
cerita ini berlaku di sebuah institusi pengajian tinggi di ibu kota kuala lumpur le..satu petang, mek kiah yang berasal dari kg. nneting, tumpat berbual2 dengan Sally, peranakan kuala lumpur dalam bahasa kl..
Mek Kiah: Sally, nak ke awak kenal boyfren saya yang baru..
Sally: oo boleh..mana dia?Sambil menudingkan tangannya kepada sekumpulan lelaki tampan..Dalam kumpulan lelaki tersebut seorang lelaki berambut lurus dan 3 orang lelaki berambut kerinting..
Mek Kiah: Tu yang rambut betul2 tu.. (rambut lurus le)..tu le boyfren saya..
Sally: Ooo yang itu..hensem jugak ye..Jadi mamat yang lain2 tu pakai rambut palsu lah ye?
Maka,susah jugalah kiranya orang luar untuk menguasai bahasa ni dengan jayanya.

Cth 10 :
aku ada ank sedara yg dok JB so mmg kecek lua la..msa raya bdk2 tu blk kg..dia xknl kabo(kumbang)dia tny aku benda ape tu..dgn cptnya aku gi jwb KAMBO...waa malunya aku..semua pakat gelak kat aku..ank sedara aku je terpinga-pinga..

Cth 11 :
dj radio: assalamualaikum
pendengar: waalaikum salan....
dj radio: bagai mana keadaan cuaca di tanah merah skg?
pendengar: hujan berek-berek.....

Cth 12 :
Teringat cikgu aku pernah mark paper penulisan..
'ayah saya adalah seorang pemandu kereta gala..'

Cth 13 :
Last sekali pengalaman aku sendiri..berlaku 10 thn dulu di bumi hang tuah :huahuahauahawau...
Aku sedang melayan anak kawan aku bermain di taman permainan...bebudak tu tengah berlari berkejar kejaran...tetiba aku cemas melihat larian 100meter mereka..dengan pantas aku melarang.. "Naqib jangan lari laju2..nanti REBAS!!!" Nasib baik tak sesiapa pun yg mendengar kecuali aku....

So canner kengkawan?...ada yg masih berminat pada awek/mamat TRG/KELATE?...kepada yg bakal menjadi org Pantai Timur...hayati la bahasa yg mereka gunakan...walaupun kaum mereka aje yg paham..tapi mereka tetap menggunakannya walau dimana mereka berada....



6 comments:

zino said...

masih terpinga pinga.. hehe.. banyak ilmu dapat hari ni hehe

Hezesuze said...

sib baik da kwin ngan org selangor
kalo idak tergagap2 nk ckp n paham maksudnye..mihahaha

Syima Boyd said...

kawin dgn org peghak!!-tiba2-

INNA AB said...

masa baru menetap d perlis...Time mkn biskut cecah ayak teh..kita kata" tutup t/ware nanti sikut liut!"..(msk angin)
depa pakat sesah gelak...geram pun ada!! huhuhu..

adiwarnatasya said...

Salam akak...
Rindu akak...
Lama x menyinggah..;jue bz sikit.

Takut jue baca kisah2 nie...
Dunia skrg dh x mcm dulu kan...

rumah kuning said...

lucu yg amat.