Sunday, August 14, 2011

14 RAMADHAN 1432H

Salam hari minggu yang dah tengahari..hehe...hari ni kita bercuti cakap bab2 lauk pauk makcik yang tak seberapa..hari ni makcik nak buat citer bab2 info sihat pulak...hari ni makcik nak ngomel pasal kelebihan Minyak Zaitun..makcik mula2 mengetahui kelebihan menggunakan minyak zaitun sejak 2 tahun lepas..seorang kawan bagi hadiah sebagai buah tangan dari obesi utk makcik..mula2 makcik tak tau macamana nak guna..so terperap la hampir 3-4 bulan..suatu hari makcik google la kat internet apa kelebihan olive oil ni..ternyata byk cara boleh digunakan..
Minyak Zaitun ni ada 3 jenis :
1. Extra Virgin Olive Oil (EVOO)
Merupakan myk zaitun paling murni dgn kadar keasidan 0.5-1%.Warnanya kehijau-hijauan dan sesuai untuk dijadikan sos salah atau ditelan begitu sahaja(nanti makcik citer mcmana cara makcik menelan nya)
2. Virgin Olive Oil
Kandungan asidnya sekitar 4%. Ia berwarna hijau kekuningan dan biasa digunakan sbg campuran masakan atau hidangan tumisan.
3. Olive Oil
Minyak zaitun jenis ni mengandungi tahap keasidan melebihi 4%. Berwarna kekuning-kuningan dan biasanya digunakan sebagai penganti minyak utk menggoreng dalam masakan Italy.
Masa makcik dapat hadiah dr kawan tu..yang jenis EV Olive Oil tu..sebabkan botolnya kecik je..so makcik guna untuk telan begitu sahaja..
Caranya membuat dia lebih berselera utk di telan :
1) Ambil 2 sudu makan EVOO campurkan dengan 1-2 sudu madu...telannya diwaktu pagi dan sebelum tido..

Kelebihannya?
Pakar sains mengatakan bahawa myk zaitun merupakan sejenis antioksida yang diperlukan untuk memerangi LDL kolesterol (kolesterol jahat) yg menyumbat arteri jantung, penyebab utama serangan jantung.
Pakar kecantikkan juga mengatakan myk zaitun ni amat berguna utk kecantikkan. Vitamin E yang terkandung dalamnya dikatakan dapat meremajakan kulit,menjaga kelembapan dan kekenyalan kulit.

1) "makan minyak zaitu dan urutlah dengannya keseluruh badan kerana ia adalah dari pohon yang suci", diriwayatkan oleh hazrat Sayyed Al-Ansari
2) "Ada minyak zaitun,makanlah,urut seluruh badan kerana ia berkesan untuk buasir", diriwayatkan oleh hazrat Al-Qama bin Amir.

Dan banyak lagi kelebihan nya...boleh google la..
Dulu aku guna habis je sebotol terus stop..nak beli kat tesco harganya agak mahal..asyik tertangguh aje...
So tahun ni..makcikkan dah ada azam pose yang baru...nak berpose dan berbuka dengan cara yang sihat..cikaro makcik yg lain pulak bg EVOO kat makcik..sebotol besar..so sempat la guna sepanjang bulan pose ni...thank you cikaro..nanti habis,cikaro beli lagi yep...kalau lambat balik mesia..cikaro guna "pos laju it"!!!!!!!
Kali ni berbagai cara makcik boleh guna :
1. Ambil secawan EVOO masukkan dalam periuk..masukkan perahan lemon..makcik perah dan letak 2 hirisan lemon dalam tu...then didihkan..bila dah mendidih..masukkan dalam bekas/tapewer kedap udara utk disimpan..caramakannya:
a) ambil 1 sudu setiap pagi dan malam..
b) masukkan dalam mangkuk hayun dan cicah/sapu ngan roti..
c) campur dalam salad(dia ada rasa masam2 gitu..best!)
d) cicah ngan pancake!
contoh rendaman seperti gambar dibawah...
2. Gunakan 2 sudu makan EVOO dalam masakan berminyak, bersantan, berlemak/kolesterol tinggi cthnya kambing,lembu,kerbau,udang etc..,semua lemak akan menjadi sisa tanpa diserap ke dlm badan, juga boleh menghilangkan perut buncit, lemak2 dan masalah berat badan..

3. Campurkan 3 sudu teh EVOO dengan 1 sudu teh myk habbatus sauda pada muka, biarkan selama 3 jam kemudian cuci..boleh menghilangkan parut bekas jerawat dimuka..

4. Campurkan 6 sudu teh EVOO ngan 2 sudu teh myk habbatus sauda anggota badan yang berparut selama 2 jam kemudian cuci..insyaAlah parut akan pudar dan lama2 ilang!

Banyakkan kelebihan nya...ada banyak lagi tapi itu aje yang makcik amalkan setakat ini...korang cuba la..paling berguna utk yg ada penyakit jantung dan bakal pesakit jantung!..


Nota kaki makcik : selama makcik mengamalkan sahur dengan roti cicah EVOO lemon ni..berat badan makcik sudah turun sebanyak 3 kg..alhamdullillah...

No comments: