Sunday, March 3, 2013

RESIPI MUDAH

 
Salam..buat apa tuuu?...apa lagikan..tgh tgk blog aku la kan..bulo punya sualan...hak hak hak..terima kasih kerana sudi singgah..lenkali jangan segan2 nak singgah lagi..aku tau ramai antara pengelick(bahasa baru aku cipta) blog aku ni silent readers aje..tak pe..itu pun sudah ok..bila tgk statistic tu dah rasa kembang gak sikit2 hehehe...walaupun tak pemes macam blog org lain..aku bangga dengan diri dan blog aku sendiri...
Kepada silent reader yang baru pertama kali singgah kat blog aku ni mesti pikir gak berbaloi ke dia singgah sini? blog merapu ke? blog perasan sorang2 ke? blog nak menunjuk berlagak ke? blog kempen barang ke? blog kopipes ke? blog utk pembaca berat? pembaca ringan? blog lawak bulo?...dan macam2 lagi la..dan blog aku?
1) Blog aku ni kalau korang nak tau banyak tunjuk tang makanan je hahahah..kekadang makan kat kedai kekadang masak sendiri..biasanya banyak yg masak sendiri..bila masak tu selalu tepek la gambo skit..bukan apa..sementara nak tunggu menu tu sejuk sebelum makan jadi klik la sikit..so stok gambo menu aku tu ada aje lah..sedap ke tidak tu bergantung kat tekak aku aje..kalau rupa makanan yang aku nak makan tu nampak cantik aje, aku pun snap la..simpan je dalam blog tak perlu nak penuhkan memory pc aku..lepas upload delete aje dlm file..kan senang..
 
2) Aku suka share resipi..ada jugak resipi yang aku masak tu aku ambik dr buku2 resipi..dr kawan2..dari kakak2 aku..dr blog2 masakan, tp kalau dr blog masakan tu aku selalu lupa nak kdt kat tuan punya resipi sebabnya aku kalau jalan2 kat blog resipi ni aku terus kopipes resipi tu dan simpan dalam aku punya file resipi..tapi lupa nak copy skali tuan tanah kedaung..ampun la yer..patik memang pelupa..tapi resipi yang selalu aku tepekkan kat blog aku ni adalah resipi yang mudah2 aje..sesiapa pun boleh buat..kalau resipi yang susah2 tu aku tak tepek la..sebabnya aku pun tak reti nak buat hahahahah....
 
3) Blog aku ni pun ada tepek gambo2 retis pojaan hati ku..yang pojaan hati aje yep..sesekali dia org jadi best fren aku atau paling hawau pun jadi boipren alam maya aku...sorry bang nuar! ai olwez lap u...u and pahrin selalu ada di hati ku...
 
4) Disini jugak aku ada sharekan lokasi2 menarik kalau hendak bercuti..tapi tak banyak la..sebabnya, aku ni tak la byk sangat rete nak jalan 25 kali setahun..tapi dalam post jalan2 aku ni tak de la aku cerita details pasal percutian aku..(sekarang ni masih ada lagi entry coti2 aku yang tak habis bersiaran)..bukan nya aku sengaja nak citer sekerat jalan atau info tak padat..tapi cuma aku ni pelupa sikit..tak pe lain kali kalau aku berjalan..aku akan pastikan aku tulis info2 untuk korang..kalau berminat nak tau la..sharing is caring..
 
5) Dulu aku ada double link blog srsk ni ngan blog kucing kesayangan aku..aju-anik, klik sini. Tapi bila 2-2 ni dah tak de di alam fana ni..so aku pendamkan blog tu sebagai memory..kalau tgk byk kali boleh buat aku nanges!!! uwaaaaaaa......
 
Lain2 dalam blog aku ni byk yang aku tulis perkara2 yang menarik perhatian aku aje..kadang2 merapu pun ada..untuk suka2 aje..aku jarang bukak entry luah2 perasaan tak puas hati ke, jiwang ke, cuma ada sekali dua aje..tu pun sebab marah sangat (sbb aku tau org yang aku marah tu peminat setia blog aku..harap2 sampai..sorry yep nak cakap depan2 tak pat sebab aku tak kenal batang hidungnya..kenal atas angin je) mintak  maaf la kalau terkasar bahsa..
 
Apa pun harap2 korang suka la yep apa yang tertulis disini  dan selalu la singgah ke teratak blog aku ni..jangan lupa follow..terima kasih..sebelum aku chow..aku share 1 resipi mudah..khas untuk org malas masak berat2, org bujang, org nak turunkan berat badan atau nak jimat belanja..
 
 MEE SUP CENDAWAN
 

Bahan-bahan - (untuk seorang makan):
 
1 mangkuk kecil mee kuning
3 ulas bawang putih..ditumbuk/ketuk
2-3 sudu besar daging cincang
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
2 biji cendawan shitake (aku guna yang kering-rendam ngan air supaya lembut sebelum potong)
3-4  kuntum cendawan hitam kering (rendam dlm air supaya dia kembang, kemudian potong)
sayur - sawi / brokoli/carrot/kobis/tomato...suka hati lah..
 
Caranya :
1. Tumis bawang putih + daging cincang hingga wangi..
2. Masukkan serbuk lada hitam..kacau supaya lada hitam tu mesra alam ngan daging
3. Daging dah ok..masukkan air..
4. Masukkan 2-2 jenis cendawan tu..biarkan mendidih...masukkan garam + aji
5. Masukkan mee kuning...biarkan mendidih..baru lah masukkan sayur-sayuran tu..2-3 minit..padamkan api..hidang..taburkan cili padi atasnya (kalau suka) dan ngap!
 
Senang je kan...selamat mencuba..
 
 
HAPPY ENDING!