Monday, February 18, 2013

GILER SEDAP!

 Salam...apa kabar semua hari ni?? hari ni aku terasa sakit2 sendi sikit..adakah ini alarm utntuk demam nak mai?? alahai..tak mo rasanya demam ni..tak larat..tapi kalau dia nak datang nak buat macamanakan..doa aje la semoga tak melarat lama2..
Sampai aje umah petang tadi, perut bergendang2...nak masak langsung tak de mood..nak beli nasi goreng kat restoran depan ni rasa macam malas giler nak kuar umah..tekak tak terasa nak makan nasik...mi? huh tak nak jugak..kueytiaw? errmm tak mo la rasa mcm tak best..roti canai?minyak, tekak tak best..bakso?tak teringin plak..penampo?gulp!
Tekak memang tak terasa nak makan tapi aku perlu makan sebab nak makan ubat demam(alasan terbaek)..last skali bubur daging jadi pilihan..sori gambo tak snap sebab lupa hikhikhik..aku kalau tak sihat mmg pelupa dan pelahap(aku ni manusia terbalik)..bubur daging ni aku buat sendirinya..senang aje..
1. Rebus beras macam masak nasi tu, air kasi lebih2 taruk...masukkan daging...rebus la sampai beras kembang dan daging empuk..
2. Masukkan 1 inci halia (hiris)
3. Bubur dah betul2 masak dan daging empuk..masukkan garam..
4. Hidangkan dengan curahan kicap,daun bawang/bawang goreng dan ikan bilis goreng rangup..
Menu sengal cenggitu je orang sakit macam ku bleh habiskan 2 mangkuk tau..hahaha...alhamdulillah kenyang...makan ubat..nanti pening dan sakit2 badan bleh hilang...jangan lupa segelas air halia muda..rebus pekat2..walla...
Masa terasa nak makan td tetiba aku teringat masakan masam2...
 
Kerabu mangga...menu ni aku makan masa berada di Chiang Mai Thailand tahun lepas..
 
 Bila dibalik2kan mangga tu..ada pulak kerak2 rangup..aku pun tak tahu apakah bende rangup tu, yang aku tahu hanya la sedap yang tak terkira..rangup-rangup masam mangga..gilerrr lahhhh...slurrpppp...
 
Ni pulak Kerabu Telur...pun sangat sedap makan ngan nasik putih panas2...rasa telurnya yang masam2 limau dan pedas..kat sini (mesia) tak penah lagi aku jumpa cara masak telur dadar macam ni..giler sedap jugak!!!!
 
Ni pulak, biasalah Tomyam Goong!!..boleh giler gak makan ni..mau taknya makan tomyam kat kampung tomyam, mau tak realnya..pedasnya rasa macam nak tomoi chef yang masak tu..
 
Ada lagi menu2 best yang aku makan di Thailand yang best..nanti lain kali kalau aku terasa nak makan bende2 ni aku tepek lagi kasi korang terliur...hihihihi