Tuesday, December 11, 2012

MENU : STEAMBOT TOMYAM

Salam..tadi cerita kisah makan2 lamb chop kan..itu cerita semalam..untuk malam ni lain pulak menunya..dalam entry sebelum tadi aku ada cakap Fara bagi daging kan..aku kata nak buat beef pizza..tetiba cancel..cadangan baru dibuka..aku buat steambot..
On the way balik umah aku tak singgah mana2 pun..yakin kat dalam esbok ada bahan2 steambot ala kadar..
Sampai je umah, tugas utama ada lah siram pokok dulu...kesian tanaman ku..haus yer..hari ni matahari menyinar jugak..so aku bg minum lebih sikit yer...
Tugas kedua menanti adalah cik samsung tukang cuci...memanggil-manggil suh basuh baju..yo lah..den bagi la baju kek kau! Sementara menunggu baju sempat jugak aku bukak entry tadi..hihihi..entry yang 10min direka ituhhh..
Sesudah membersihkan diri dan menunaikan tanggungjawap aku termenung jap dimeja makan..apa nak makan yeppp...
- buat steambot la
- pegi la beli serai..serai tak de..boleh buat steambot tomyam..
-okay..roger.
Aku bukak esbok..errmmm...ketam-check, ayam-check, daging-check, fish ball-check, kangkung (petik tepi umah je), cendawan itam-check,tomato-check,carrot(boleh jugak ni-biasa tak letak pun), bunga kobis-check...errmmm ok lah ni..banyak jugak..ala kadar cukup la..
 
 Aku guna pes tomyam aje..ada lagi saki baki pes yang aku beli di Chiang Mai baru ni...kalau rasa ada kurang tambah aje pes tomyam adabi..

 Sambil tunggu mendidih tu..tangan dah get ready nak tuangkan hirisan bawang besar, cili padi potong, daun limau purut dan serai..

 Lambat betul nak mendidh (padahal baru tunggu 3 min)- sakaii san memang gtu.

 Dah mendidih aje..tuangkan bahan kat atas tu..biar dia mendidih kejap..sementara tu aku sediakan nasi(org kampung mmg suka makan nasik)..nasik kali ni lain dari biasa..beras +pulut, aku beli di Chiang Mai jugak..(yang dalam mangkuk ijau tu)- boleh tahan rasanya..bonus black sticky rice..gebu la kulit malam ni macam mek siam..malam ni je..phuiii..

 Godak punya godak...masukkan daging dulu..

 Lepas tu suka hati la nak masuk apa...

 Ini kalau si Ang jiran sebelah nampak ni pasti hulur mangkuk hayun..

Mula-mula memang guna mangkuk..tertib macam kat kedai gitu...bila dah terjadi aktiviti berebut dalam periok..terus cedok n makan dr dalam piok terus ke mulut..go to hell mangkuk..dari siamese terus jadi kaum negrito...kbai.