Wednesday, May 30, 2012

PARIS-ARC DE TRIOMPHE

Salam petang..tora datang lagi!!!entry ke-2 ke ni?..hehe..hari ni ada kelas so kelas abih awal bleh la menyentap kat sini..heheh..menyentap pulak..salah..menyebok la..tp kat umah sendiri nak salah sebut tak pe kan..kira ok la tu..tak menyebok kat umah orang lain...umah sendiri nak buat apa pun boleh..terlentang..tergolek..menonggeng..orang lain tak leh ler marah..ye tak?..huh sakit plak perut ni..td ler minum teh tarik segelas..dah tau alergy teh tarik..tp nak jugak try..dah jenis bangsa degil bt sengal kan...biasa la tu..hehe..try tetap try...
Ok petang2 yang amat dingin lam opis besar aku ni aku uploadkan sikit gambo jln2 la..asyik gambo makan je..muntah belilah pulak..aku selang seli ok..
Hari ke-3 di kota Paris, sesudah urusan rasmi, aku ambik keputusan untuk jalan kaki dari teratak buruk yg disewa tu ke Arc De Triomphe..apakah binatang tersebut?

Tugu negara besar kat atas tu..

 Nasib baik pengembaraan berkasut leper aku sepanjang 5km kut(aku dah lupa la..maklum la memory byk dah delete) tak la melelahkan sangat...berpeluh pun tak la sebab angin sejuk dah tolong keringkan.
 











 
Aku tak la rasa letih sangat sebab dah biasa jalan 5-10 km sehari..cuma bila kasut tak sesuai maka jari kaki dah bersilang...sampai ke lokasi aku check in la..heheh..ok citer sikit la minatang apa ni..Arc De Triomphe ni terletak di Place de l'Étoile atau hujung jln Champs-Elysees (gitu la kut..aku pun tak tau sangat..igt2 gitu je..). Monumen ni lambang negara feranciss ni la..menghubungkan paris lama dan baru..gitu la kut ..aku hentam je..jgn la percaya sangat..boleh katakan monumen ni duk tengah2 menghubungkan ke location2 lain..paham tak?errmm aku pun hampir2 tak paham apa aku cakap nih..alah korang gugel la..

Tinggi mende ni..aku ingat ada lif..rupanya..
 
kena naik tangga rupanya..cam harroommm nya...jari kaki bersilang jalan jauh tadi lom ilang lagi..ni nak panjat tangga pulak..hish..aku tetap tabah..(bukan apa ada madame tua tu bleh overtake aku kat tangga ni..ini mendatangkan hangin)
peluh meleleh..pes time peluh meleleh selepas 2 hari..rasa macam tgh guna stepper kat umah...
bukan ada Anuar jen pun kata atas ni yang aku duk gigih naik..hehe..ada patung abg ni je...
Sengih kunun..padahal lam hati berterabur sumpahan mahsuri...
ok..bila dah sampai kat top tu..apa lagi..tak reti2 nak nak tgk alam sekeliling...





Dapat la aku kaji esok nak jalan jauh kat mana lagi..aku tak minat nak naik tren bukan apa..kalau naik tren apa yanga ku bleh pandang?..terowong je...buat hapa..kalau jalan kaki bleh tgk munge..orang..gumah..pokok..burung..hanjing..kucing..dan sbg nya..
jangan kutuk imej aku..sbb time ni aku tak kisah dah tudung aku hape rupanya...dah la letih naik tangga..peluh bleh ngalir kuar kut tudung tu..pastu angin kuat plak tu..apa pun tak bleh..kat setengah jam gak kat atas tu..bukan apa nak kumpul semangat nak turun plak..
Turun je..tekak rasa haus..lapar tu tak la sangat...sebab aku mengunyah je sepanjang masa..hehe (bekal chocolate itam peberet byk lam beg) ok cari air dulu..air mineral yg aku bwk lam beg dah abih kat atas triomphe lagi..heheh
ish tak la minum kat starbucks ni..boleh fening minum kopi..
aku masuk sini sebab nak beli mende ni..aku dah survey dah..tu pasal aku tau mana org jual..heheh..macaroon...
Pakcik kat sebelah aku tu duk skodeng macaroon aku ke...td aku kata tak lapar kan..tp sempat gak aku belasah 8 ketul...kalau boleh nak beli semua flavour..tp ada flavour yg aku tak suka so tak yah la beli..
penghilang haus...tak hagak..
duk la tgh2 matahari tegak kat kepala sambil tgk org lalu lalang...aku kan suka lepak...so lepak la situ hampir 2 jam lebih gak..sambil sesekali baca sok kaba perancis..(adakah aku paham???)..tgk gamba je.. 

Dah penat tengok orang sampai lebam aku pun rasa nak balik..sebab aku rasa mengantuk tahap gaban..nak balik jalan kaki ke?...no no no...WTHole (translate gugel:WTHole = apa lobang-betul ke?) naik tren la..nanti bersimpul plak jari kaki aku..sape nak tulun hurut?takan nak panggil ahjuma cuci bilik plak yg tolong..ekh ahjuma??tu koreakan...apa makna tu...bakal tu...Miss S jgn terus sentap dengar korea..aku tak bawak sapa2 jugak kali ni (kalau baca para ni pasti lepas ni buat2 nak tikam jari ngan pisau kan!)-suka ati ko la tu jari ko..