Sunday, July 1, 2012

PARIS - CENTRAL MOSQUE ROU MONGE

Salam,selamat malam..sihat semua? hari ni aku rehat secukupnya dirumah..dah lama tak duk rehat santai kat rumah..so hari ni bermimpi aje kerja aku..
Ok aku nak sambung lagi episod2 di Paris..mungkin ini episod dah nak last2 dah ni..mungkin berbaki 1 episod lagi..sebab aku ada paparan baru nak bukak..tp tangguhkan kejap..kita habiskan perjalanan aku di kota Paris ni ok!..
Hari ke-9 di kota Paris aku ke Central Mosque di area Rou Monge..masjid ni memang agak berusia tapi masih kelihtan bersih dan cantik..didalamnya ada taman..macam aku..heheh..

Aku ke sana menaiki tren ini..hari Sabtu tak ramai orang sangat..orang tak kerja..
Orang ramia duk umah n dalam restoran..makan2..
Ok dah sampai dah..agak sesat2 jugak..tp gugel map kan ada..

Akhirnya jumpa jua..
Masjid ini lengkap dengan sebuah institut pengajian islam..

Pasti ramai penduduk beragama islam di sekitar kawasan Rou Monge ini..
Apalagi..posing la jap..





Cantik taman dalam masjid ni..rasa sejuk aje..
Ruangan solat..



Comel..









Ruangan solat lagi..

Bilik bacaan dan byk jugak kitab2 lama kat dalam ni..
Aku nak tenggek lama kat sini..nak tgk apa yang patut..tp tetiba rasa cemas..juru pandu hilang dari pandangan..1 masjid aku cari..rupanya dia gi memerut!!chesnut!!
 Hampir 1 jam disini aku pun balik la...nak gi makan!!

Satu2nya tempat di paris yang aku terasa seperti dinegara sendiri..terutamanya bilik airnya ada paip air!!!!!