Sunday, January 5, 2014

MENU : YEE MEE SUP SPECIAL

Salam hujung minggu..selamat tengahari semua..tgh lunch ke ni?..aku baru sudah..Alhamdullillah..hari ni tak de mood nak makan nasik..rasa macam kureng sikit selera nak jamah nasik..tunggu esok2 saja lah..tapi perut krup krap krup krap..tekak terasa nak makan yang simple2 saje..janji pedas..heheheh...
 
Apa kata aku share apa yang aku gigihkan kat dapo tadi..proses memasak kali ni sekejap aje..kalau barang dah siap potong..proses hanya 15min..kalau terhegeh2 baru nak potong..setengah jam siap la..reminder : resipi ni macam biasa aku main hentam aje tau..
 
YEE MEE SUP SPECIAL (apa yg spesel aku pun tak pasti)
Bahan-bahannya :
1 sanggul yee mee (yee mee kan bulat-1 bulatan tu je)
1 genggam soo hoon
Setengah sudu kecil bawang putih kisar (hentak kan pun boleh)
Secubit sebuk lada hitam
2 batang frankfurter - nak guna daging kisarpun boleh..lagi ummpph
1-2 biji telur (suka hati nak taruk byk mana)
2 inci carrot potong halus
sawi suka hati nak guna banyak mana
cili padi racik halus
 
*yee mee aku hancur berderai..heheh..tergolek punya pasal


Cara-caranya :
 
1. Panaskan minyak..tumis bawang putih bersama serbuk lada hitam..dah wangi..masukkan 2 cawan air..mendidih air..masukkan frankfurter..kemudian carrot dan cili padi..

 
2. Dah mendidih..perlahankan api..masukkan telur satu per satu..aku guna 2 biji..pastikan api tak besar..nanti telur pecah berderai pulak..

 
3. Pastikan telur betul2 masak..kemudian masukkan yee mee..soo hoon dan sawi..garam dan pak aji(kalau guna la)..tutup api dan hidang..makan time panas2 boleh berpeloh woooo...


Selamat mencuba yer kalau terliur..chowww...jumpa lagi..