Tuesday, June 25, 2013

MENU : DADIH SIMPLE

 
Salam semua...apa khabar?..aku ok je,macam biasa batuk selsema tak baik-baik lagi..seminggu dua ni gemuk sikit sebab makan ASAP JAWA..nak belajar ilmu itam pun boleh..kaup je abuk itam dari JAWA ni, hembus2 ler..setel!..malas nak cerita pasal asap jawa la sebab aku hampir tidur dengan tabung gas gara2 dia..tak koserrrr!!!!
Hari ni aku agak kebulur sebab dari pagi tak de la aku makan sangat..keropok aje duk bertenggek kat usus perut aku ni...nasik please!!!!
Balik tadi berkungfu masak nasik..masak la apa yang patut dimakan...
 
 
Kita x nak citer pasal nasik putih + cencaru masak sambal + bendi rebus ni..kita citer pasal adegan cuci2 mulut ni..aku buat dadih tadi..tu pun belen2 bahan yang ada dlm gobok..ntah mcmana tekak ni nak makan mende2 agak manis..cukup untuk malam ni aje tau..
 

Aku beli bahan segera aje..senang tak yah nak tunjuk pandai sangat kalau hasil tak seberapa (bukan pandai pun)..hihihi..segera pun sangat la sedap jugak..resipi dibawah untuk makan sploh horang bukan sorg2 aku makan banyak tu..

 
DADIH SIMPLE
 
Bahan :
 
Satu peket serbuk dadih buah-buahan (aku guna perisa jagung)
(pitca dr atok gugel)
 
400ml susu sejat
(pitca dr atok gugel)
 
100gm gula (tapi aku guna 3 sudu besar je)
(pitca dr atok gugel)
 
1 tin sweet corn (biasanya aku guna yang ada tulis cream style ni)
(pitca dr atok gugel)
 
3000ml air
(pitca dr atok gugel)


 
Cara-cara :
 
1. Masak air + susu sejat + gula dalam piok sehingga mendidih..
 
2. Dah mendidih tu..tutup api..masukkan serbuk dadih dan jugak gula buah2an - ada dah dalam paket serbuk dadih tu..
 
3. Kacau lebih kurang 5 minit..
 
4. Masukkan sweet corn tu..aku masukkan terus 1 tin tanpa was-was..teruskan kacau..
 
5. Masukkan dadih cair td kedalam apa2 acuan kesukaan kitaaa....
 
6. Biarkan sehingga dia separuh mengeras dan agak sejuk
 
7. Hiaslah dengan buah2 kesukaan kitaaaa...mlm ni aku campakkan peach..
 
8. Masukkan dalam peti ais, supaya lagi mengiurkan ketika kita menjamahnya..
 
 
Itu je..senangkan..budak 12 tawon pun bleh buat..malam ni aku buat lebih jugak la..nak tapaukan sikit kat opismate aku esok..nak belanja kambing bakar sorang sekor tak mampooo..so belanja dadih jagung dah la..
 
Chow dulu la - makan dadih sambil tengok running man...