Tuesday, November 20, 2012

MENU : CREPE DURIAN

Salam..selamat malam semua...dah kol 10pm ++..mata dah ngantuk..2-3 hari ni perasaan dan minda aman ok..tiada siapa yang menganggu..tido pun cukup aje 8 jam..
 
2-3 hari ni selera kembali normal..alhamdullilah..td opis mate offer aku makan Durian Crepe..sebelum ni hanya tengok dalam blog2 aje durian crepe ni..chocolate crepe pernah la makan..tu pun masa kat paris itu hari..boleh katakan hari2 aku hadap choco crepe tu..balik mlk terus cari resepi nak buat crepe ni..utk filling aku taruk je chocolate nutella..kat paris mat saleh tu pun guna nutella jugak heheh...sebenarnya crepe ni kalau dimelayukan jadi lempeng je..crepe kelapa cicah sambal bilis..glemerkan...hahahha
 
 Ini crepe durian...rasa duriannya sangat perfect!!sampai saat ini kalau sendawa dapat lagi rasa duriannya..macam makan sebijik durian pulak..heheh..filling cream custard tu sangat sedap..rasa kebaboom dalam molotttt....

Tadi makan setengah aje..pun dah rasa sangat kenyang..1 ketul tu agak besar..

Ni aku sharekan cara2 buat crepe stail aku ..betul ke tidah wallahualam...hehehe

1. Tepung gandum + tepung ubi -aku ayak dulu dua2 ni
2. Masukkan gula halus dan fresh milk..nak guna susu cair pun boleh
3. Kacau sebati guna whisk aje..
4. Pukul telur jgn sampai kembang..campurkan dalam adunan td..kacau sebati
5. Masukkan esen vanilla dan kacau lah lagi jangan malas...
6. Masukkan air sampai kacau jugak..
7. Masukkan butter yg telah dicairkan..kacau..
8. Masukkan pewarna..aku guna pewarna kuning..nak guna kaler lain pun boleh suka hati..
9. Kacau buat kali terakhir sampai sebati
10. Panaskan nonstick pan..sapu minyak sikit kat permukaan guna kitchen towel..sendukkan adunan td..ratakan..jangan terlalu tebal..dan jgn nipis sangat..masak pada sebelah permukaan aje..kemudian angkat..taraaa..dah siap..bolehla disapukan dengan chocolate..jem..honey..peanut butter bila dah sejuk ok..

Untuk filling cream ni aku belum pandai..nanti aku nak google la canner cara nak buat..nanti bila aku buat sendiri aku tepek ok!!!

Jom tido!!