Sunday, November 25, 2012

MENU : CEKODOK PISANG

Salam...bertemu lagi...hari ni aku nak share kes cekodok@jemput pisang..sesuai la petang2 yang panas rentung ni...jom masuk dapur ngan aku..
 
Sebelum tu biar aku prepare teh pudina jap..jerang air, dah mendidih jerang 2 minit bersama uncang english tea...petik daun pudina yg aku tanam kat luar sana..masukkan lam cawan...ready dah utk teguk..oppss panas..
 
Jemput Pisang
 
1) Aku guna 7-8 biji pisang berangan (sebab aku suka berangan) boleh jugak guna pisang mas dibawa belayar..kemudian lecekkan pisang dengan gula, garam dan soda bikarbonat hingga sebati semuanya..kalau sesiapa suka jemput pisang nya terasa pisang aslinya..tak perlu lenyek sampai hancur sangat..biar dia ketul sikit..kalau yang suka manis, lebihkan gula yep..
 
2) Masukkan tepung dan gaul rata hingga sebati..jangan lembik/cair sangat..yang sedang-sedang sajaaa yang penting dia setia...ekh ternyanyi pulak lagu dangdut. Kemudian biarkan dia berkenalan mesra selama 30 min @ perap.
 
 
Sementara 30min tu sempat jugak aku vakum ruang tamu..huh peluh menjejes..alamak movie dah start..selesai semua, perapan sudah melebihi 45min.pasti sudah matang hahahha..
 
3) Panas kan minyak dan cedok adunan menggunakan sudu baru la nampak bolat2 gitu..

Errmmm dah settle..jom kita makan jemput pisang rangup diluar gebu didalam sambil tonton hindustan Muhjse Dosti Karoge...sob sob sob..hihihi...