Tuesday, May 13, 2014

MENU : NASI MINYAK


Kalau hari cuti tengah2 minggu mcm ni mmg aku tak kemana pun..sehari sebelum cuti dah plan mcm2 dlm kepala otak aku ni nk masak apa..hihihi..asik pikir bab mkn aje..tu pasal body sliimmm aje..hari ni aku bukak dapur awal pagi skit sbb ada projek lain plak lepas main2 periok ni..menu khas aku hari adalah Nasi Minyak..resipi dr kakak aku..lain2 aku hentam..mcm biasa lah..


Ok..aku share resipi aku ni..walaupun korang lagi terer dr aku dalam bab masak2 tp aku nk tepek gak..hihihi..

Bahan2 : 

- 4cawan Beras (biasa..siam..basmati..suka hati)
- 125ml susu cair
- 4 ulas bawang putih (mayang)
- 1biji bawang besar (mayang)
- halia besar ibu jari (hiris)
- sehelai dua daun pandan ( simpul sejemput)
- 2 sudu besar majerin
- 1 sudu besar minyak sapi
- 2 sudu minyak masak
- 4 cawan air
- garam
- bahan tumis : rempah 4 beradik tu

Cara-cara hentam:

  1. Cuci beras macam biasa dan toskan..
  2. Panaskan minyak bersama marjerin dan minyak sapi
  3. Tumis bahan tumis 4 beradik tu dengan bawang besar, bawang putih, halia dan daun pandan hingga berbau wangi.
  4. Masukkan air dan kacau rata..biarkan seketika sehingga mendidih..
  5. Dah mendidih..masukkan beras, susu cair dan garam..Kacau rata dan biarkan nasi masak..
  6. Sebelum tu..dah nak kering air tu aku titikkan pewarna merah...biarkan..tutup periuk nasi..dah masak nasi tu, gaul perlahan2 supaya warna merah tu rata keseluruhan..dah boleh makan dah..


 Nasi Minyak ni sesuai dimakan bersama gulai daging atau ayam..jd utk resipi gulai daging aku share lain kali.. X pun korang gugel dulu k..hiksss


Selamat makan malam!! Aku nk tengok berita jap kes mat said resign ni..hihih..BYE!

No comments: