Saturday, December 29, 2012

NASI BERIANI AYAM

Salam..selamat berhujung minggu..entry sebelum ni aku tepek gambo nasi briyani org lain..kali ni aku tepek pitca nasi briyani versi aku plak..buat pengetahuan korang, ini 1st time aku buat nasi briyani..alhamdullilah menjadi..komen?nanti aku bagikan komen2 nya..jom tgk canner aku buat nasi berani  briyani ni..

Bahan2 :

4 pot beras basmathi
4 cawan air
1 cawan susu cair
daun pandan
kismis
daun pudina
5-6 sudu minyak sapi
6-7 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
4cm halia
rempah 4 beradik
rempah briyani ADABI

Cara2nya :
1. Basuh beras dan rendam selama 1/2 hingga 1 jam kemudian toskan.
2. Blend bawang merah+putih+halia.
3. Tumiskan bahan kisar, sehingga naik bau, rempah 4 beradik dan jugak rempah briyani. Tumis sehingga wangi..
4. Masukkan air , susu cair dan daun pandan..biarkan sampai ia mendidih (ayat macam dalam buku resipi!tak menahan). Masukkan beras, daun pudina dan ayam beberapa ketul (fefeling nasi briyani gam main tanam2) + garam. Untuk masak nasi briyani ni aku lebih suka masak terus atas dapur gas..aku tak minat guna rice cooker..kenapa?ntah aku pun tak tahu lebih cepat kut..kalau sesiapa guna rice cooker masak je la macam biasa, kalau yang masak cara aku..kawal la api anda sebaik mungkin..pastikan nasi masak bukan hangus ok...
5. Bila nasi dah masak..taburkan kismis dan gaul perlahan2..jangan gaul sesungguh hati korang pulak..nanti patah2 pulak beras panjang korang tu..dah tak shantekkk...
Dah selesai...boleh dimakan dengan dalca atau gulai ayam, daging,kambing atau apa saje..

Ok bye!